Het is 2010!!! - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu Het is 2010!!! - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu

Het is 2010!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Christa en Krista

03 Januari 2010 | Zuid-Afrika, Kriel

Hallo trouwe fans!

Allereerst willen we jullie natuurlijk allemaal een gelukkig Nieuwjaar toe wensen!! We hopen dat er geen ongelukken zijn gebeurd tijdens het afsteken van het vuurwerk en we jullie weer heelhuids terug zullen zien volgende maand.

Dinsdagochtend zijn we na een lange nachtrust weer vol goede moed aan de slag gegaan. We moesten wel weer even in het ritme komen en natuurlijk waren we de gebroken en korte nachtjes van Sabaan nog niet vergeten. Wel kunnen we uitsluiten dat wij voor een groot gezin zullen kiezen later ;) vééél te veel werk! Christa ging vandaag naar Thuberlihle toe. Een film kijken en nog een leuk spelletje. Na een week van afwezigheid was het weer heerlijk druk in het jeugdcentrum. Krista ging naar Kriel toe en heeft daar gekleurd met de kleinere kinderen en met de ouderen een spel gedaan waarbij ze chocolade konden eten, dat is altijd een succes natuurlijk. Helaas was het in Kriel een stuk rustiger maar dat is tijdens deze feestdagen misschien niet heel gek!

’s Avonds hadden we het fantastische plan om vroeg naar bed te gaan! Maar daar kwam wat tussen: 30 seconds, mannen tegen de vrouwen. Bij dit spel moet je binnen 30 sec proberen zo veel mogelijk woorden van je kaartje aan je eigen team uit te leggen, het aantal goeie woorden dat zijn de stappen die je mag zetten. Het team dat als eerst bij de finish is heeft gewonnen. We wilden natuurlijk deze uitdaging heel graag aan gaan. We zouden ze even een poepje laten ruiken!! Helaas, dit pakte anders uit! Het is de Zuid-Afrikaanse versie dus we weten niet alles. Maar we willen niet met smoesjes komen aanzetten, we hebben 2-0 verloren. Maar ooit… dan pakken we ze terug!

Woensdag wisselden we van jeugdcentrum om de kinderen gezelschap te houden! Thuberlihle heeft zich bezig gehouden met schmink en een knutselwerkje. In Kriel werd er een film gekeken en een spelletje gedaan. ’s Avonds kwamen Themba,Silvanie en hun dochtertje, plus Salomé (heeft hier vrijwilligerswerk gedaan) haar man en oma bij ons eten. Dus gezellig de bbq aan voor satéstokjes en Annemarie had lekker bami gemaakt. Heerlijk buiten eten en ’s avonds ook nog tijdje buiten kunnen zitten. Lekker toch om op 30 december buiten te kunnen eten!? ;)

Donderdag, aaaahhh Oudjaarsdag!!! Jeetje dat is een gek idee! We hadden helemaal het ‘oud en nieuw’ gevoel niet. Geen oliebollen die in de garage gebakken worden, niet werken tot laat, geen vuurwerk dat je vanaf 8 uur ’s ochtends wakker maakt.. niks van dit alles. Gewoon een dag waarop we naar het jeugdcentrum gingen! Vandaag wel een leuke activiteit: Koekjes bakken!! Per 8 kinderen konden er koekjes gemaakt worden. Er stond een nummer op het bordje waar ze de koekjes op maakte en dat nummer kregen ze dan op hun hand zodat we wisten van wie de koekjes waren. Hygiëne is geen topprioriteit hier dus de koekjes van de ander wil je niet. Christa hielt toezicht en hielp hier en daar even met de vormpjes. En Krista die deed de koekjes in de oven. Uiteindelijk hadden 36 kinderen koekjes gemaakt dus het duurde wel even voor alles gebakken en uitgedeeld was!

’s Avonds was natuurlijk ook helemaal anders dan normaal. Want wie denkt er in Nederland nou aan bbq’en op oudjaarsavond?! Er stonden twee grote braaien (zo noemen ze dat hier) in de tuin en alle kinderen van het kinderhuis kwamen eten. Iedereen kreeg een pakketje met vlees wat je zelf moest braaien. De kinderen vonden het natuurlijk geweldig. Het duurde, naar ons idee, wel erg lang voordat het vlees klaar was. Maar na veel geduld en het toeziend oog van Christa is het helemaal goed gekomen. Het was erg lekker! Toen iedereen klaar was kregen we ijs toe, heerlijk! Daarna was het tijd voor een spelletje: 30 seconds, maar dan voor kinderen. Nou, soms valt het nog niet mee om iets in het Engels te omschrijven. Je wilt natuurlijk snel alles zeggen en als je dan niet op een woord kan komen is dat best frustrerend.

Rond 9 uur gingen we, samen met Anke, naar het jeugdcentrum. Daar was voor de jeugd een avond georganiseerd om ze een veilige en gezellige plek te geven om oud en nieuw te vieren. Toen we binnenkwamen waren ze nog bezig met de film, en toen deze afgelopen was gingen we naar het eerste vuurwerk van de avond kijken!:) Na het vuurwerk werd er een talentenshow gehouden. Ingmar, Rogier en Timo zaten in de jury. Na een act ging de jury (erg overdreven) commentaar geven. We hebben erg om ze moeten lachen, qua kleding en uitspraken! Aan het eind kwam er een winnaar uit die chocola kreeg en vuurwerk. Toen was het weer tijd om een klein beetje vuurwerk af te steken. Op die manier kwam het langverwachte gevoel toch wel langzaam opdagen. Toen we allemaal weer goed en wel binnen waren was het tijd voor een spel… Verassend genoeg: 30 seconds. Jullie merken het al, dat spel is een hit hier! ;) elke groep kreeg 15 woorden en die moesten zo snel mogelijk uitgelegd worden aan de rest van het team. Als je next zei dan kwamen er 15 sec bij. Het winnende team kreeg een zak koekjes en vuurwerk. Alleen de eerste plaats werd bekend gemaakt maar na nader onderzoek bleek dat wij 2de waren! Niet slecht!

Na het spel was er nog zo’n 10 min over dus werden er attributen uitgedeeld om het nieuwe jaar knallend in te luiden. Feesthoedjes, toeter, spuitbus waar (vieze) draadjes uit komen, crêpe papier enz.. Na een gebed was het echt tijd om af te tellen..10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1… HAPPY NEW YEAR!!! Een grote bende achterlatend gingen we buiten vuurwerk afsteken. Tot onze verbazing was er best veel vuurwerk om ons heen. Officieel is vuurwerk hier verboden dus dat is 1 ding om je over te verbazen, maar vuurwerk is ook vrij duur dus waar halen ze het vandaan?? Er danste een groepje vrouwen over straat en toen die ons in het oog kregen kwamen ze op ons af om ons gelukkig Nieuwjaar te wensen. Wij vielen blijkbaar op met ons blanke huidje ;) Het was heel gezellig op straat. Iemand had muziek aan en als Afrikanen muziek horen dan moeten ze dansen. Dus ook de jeugd stond lekker op straat te dansen en om ons heen was vuurwerk dus eindelijk konden we zeggen dat het echt oud en nieuw was! Toch zie je ook dingen die je liever niet ziet, een aantal kinderen die altijd bij ons in het jeugdcentrum komen waren er ook en die ouders (wonen naast het jeugdcentrum) die waren vanaf ’s middags al aan het drinken geslagen. Dus de ouders helemaal blauw en kinderen van 4 die over straat dwalen. ’s Nachts is het geen goed idee om buiten op straat te zijn voor een kind al helemaal niet!
Toen we het buiten wel gezien hadden gingen we weer even naar binnen. De muziek aan zodat de jongens nog eventjes hun energie kwijt konden met dansen. Rond 1 uur hadden we het allemaal wel gezien en gingen we lekker naar huis. Thuis nog eventjes zitten praten maar half 2 lagen we toch echt op bed. Ja dat is even anders dan dat we gewend zijn met oud en nieuw. Maar het was een hele gezellige en leuke avond dus we konden tevreden gaan slapen!

’s Ochtends hadden we een klein beetje moeite met opstaan. Ook moesten we nog bedenken wat we konden gaan doen in het jeugdcentrum. Erg creatief waren we niet. We besloten dus om een indianen tooi te maken (dit hadden we al eerder bedacht) en een film te gaan kijken. Echt heel bruisend van energie waren we niet maar we hebben lekker zitten knutselen met z’n allen en daarna High School Musical gekeken. Helaas stopte de film er na ong. een half uur mee dus dat was wel eventjes balen. Maar de kinderen die vonden het prima en die gingen weer lekker spelen. We waren wel blij toen het 4 uur was en we naar huis konden gaan. ’s Avonds gingen we lekker patat eten met het kinderhuis en na het toetje ging Christa nog even 30 seconds doen en Krista ging lezen. Na het spel nog een filmpje gekeken samen met Mirjam. Ook hebben we nog eventjes gebeld met het thuisfront om ze gelukkig Nieuwjaar te wensen.

Vandaag zijn we lekker vrij. We hebben lekker uitgeslapen, tot 9 uur, dit is ons record. En voor de rest willen we vooral weinig doen! :)
We willen iedereen bedanken voor alle kaartjes die we hebben gekregen! Erg leuk!

Ook willen we iedereen bedanken voor zijn/haar bijdrage aan de kerstcollecte van de zondagschool in Bodegraven. Het is een heel mooi bedrag van €705,- en dit zal bij de zondagscholen hier gebruikt worden. We zijn er heel blij mee!

We zijn nu wel een beetje aan het aftellen, want nog maar 3 weken en dan gaan we hier weg om op vakantie te gaan! Aan de ene kant heel jammer, maar aan de andere kant hebben we er ook heel veel zin in! Een fijne week allemaal en tot de volgende keer!!

Veel liefs van ons!

p.s dit verhaal wilden we afgelopen zaterdag op de site zetten, maar het internet cafe was dicht dus vandaar een paar dagen later ;)

• 04 Januari 2010 - 20:43

Marianne(boomhut) :

Hoi Christa en Krista,

Als eerste ook voor jullie de beste wensen voor 2010. Dat het maar een leuk,gezellig en gezond jaar mag worden.
    Zo te lezen hebben jullie het erg naar jullie zin.
    Leuk hoor om al die verhalen te lezen.

Op de Boomhut gaat ook alles prima. Regelmatig komen er nog nieuwe kinderen bij.En eens in de week gaan we naar de gymzaal om te sporten.
    Dit vinden ze allemal erg leuk.
    Afgelopen december hebben we nog een lampionnen optocht gehouden door de nieuwe woonwijk. Dit was geweldig. Op de donderdag komt Helga mij nu altijd helpen,Want op de donderdag zijn er al 13 kinderen.

Ik wens jullie nog heel veel plezier. Doe voorzichtig en geniet er vooral van.

Groetjes van alle kinderen van de Boomhut.

Doei Marianne