Een rare week - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu Een rare week - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu

Een rare week

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Christa en Krista

08 Januari 2010 | Zuid-Afrika, Kriel

Hey Eskimo’s,

Uit verhalen vanuit Nederland hebben we vernomen dat het weer verschrikkelijk koud is bij jullie. Wij genieten hier nog steeds van het lekkere weer!! Er is alweer een week voorbij en dus komt het einde steeds meer in zicht! We hebben steeds meer zin in de vakantie maar toch aan de andere kant dat afscheid nemen van hier.. tja daar hebben we dan weer helemaal geen zin in! Maar nog 2 weken te gaan dus daar moeten we nog maar niet te veel aan denken!

Vorige week zaterdag, op onze vrije dag, zijn we ’s avonds naar de bios geweest! Het voelde bijna alsof we in Nederland waren! We zijn naar een film over zingende hamsters geweest.. jullie denken nu ook, jeetje het niveau van die meiden daalt behoorlijk daar. Maar er gingen ook 13 kinderen van het kinderhuis mee dus, vandaar!! ;) Maar toch moeten we zeggen, het was best een leuke film! We moesten 3 kwartier rijden, best ver voor de bios, maar in Afrika zijn de afstanden gewoon wat anders! Het was heel gezellig dus we hadden er geen spijt van!

Zondag was Mirjam ook vrij dus we besloten gezellig een film te huren en lekker te niksen.. maar helaas een dikke tegenvaller de film sloeg nergens op. Maar om nou halverwege te stoppen dat vonden we ook zo wat dus we keken gewoon door, echte bikkels!! ;) Daarna gingen Mirjam en Krista eventjes hun zondag-middag-slaapje doen en Christa ging nog een andere film kijken. Ook was het weer onze beurt om te koken. We moesten beetje op tijd eten dus half 5 stonden we weer in de keuken ons uit te sloven! En het was natuurlijk weer tongstrelend, we werden alom geprezen dus dat deed ons zeer goed! :) Na het eten hebben we Mark, een neefje van de familie hier, uitgezwaaid. Hij ging weer terug naar Frankrijk.

Maandagavond hadden we spelletjesavond. En dan denk je Krista houd daar helemaal niet van, dat klopt. Maar 30 seconds vind zelfs zij wel leuk én daarbij we hadden een grote uitdaging!! De jongens verslaan!!! Dus met al onze strijdlust zaten we op de bank en gooide we al onze kennis en uitleg vermogen in de strijd. We stonden de hele tijd dik voor, dit maakte ons alleen maar fanatieker, en vol adrenaline en klotsende oksels gingen we verder. Dit moesten we vast houden tot het einde..! Net voor het einde begingen we een grote fout.. de jongens kwamen steeds dichterbij en de druk werd ons te veel. We haalde geen punten. Dit maakte de voorsprong heel klein. Wij moesten nog 2 stappen en zij 3. Gelukkig haalde de jongens ook geen punten dus er was weer hoop voor ons. En ja hoor, eindelijk hadden we een overwinning in de the pocket! Wij waren begonnen dus de jongens mochten nog 1 keer gaan, ze konden er nog gelijk spel van maken ( wij vonden toch al dat we gewonnen hadden) Ze wrongen zich in alle bochten om te kijken of er nog een mogelijkheid was om te winnen, maar zo als jullie weten wij zijn onverbiddelijk, finish is finish. Dus hoog uit gelijk spel. Daar gingen ze dan maar voor, ze haalde 1 punt wat hun niet bij de finish bracht en ons dus bij een grandioze overwinning!!! :) Met de overwinnig nog vers in ons geheugen deden we nog een ronde, maar wij waren uitgeput van alle inspanning en we hadden toch al gewonnen dus de 2de ronde was een stuk minder spannend en hebben we eigenlijk weg gegeven, shame. Maar de volgende keer gaan we weer volop er tegenaan! Nu weten we dat het kan!

Woensdag gingen we met alle vrijwilligers naar Johannesburg toe om te gaan winkelen! Daar hadden we natuurlijk al lang naar uitgekeken! Lekker shoppen, geld uitgeven, wat wil een vrouw nog meer ;) Dus om 7 over 6 ging de wekker, tijd om op te staan! We zouden in Johannesburg gaan ontbijten en de winkels gaan om 9 uur open dus dan moesten we natuurlijk al onze buik vol hebben om de hele dag te kunnen winkelen. Rond half 9 waren we in Johannesburg en gingen we lekker eten, na een heerlijk ontbijt en met een goed gevulde maag ging iedereen zijn eigen weg. Wij gingen gezellig met Mirjam op pad. Chris en Mirjam moesten weer inkomen met winkelen, Krista had er minder moeite mee. Bij de eerste winkel kocht ze al iets.. een goed begin is het halve werk ;) Helaas werd Krista rond half 11 gebeld met het nieuws dat haar Opa overleden is. Dit was natuurlijk een grote schok dus we gingen eerst maar even wat drinken. Daarna zijn we weer verder gegaan met winkelen. Ook hebben we vandaag speelgoed gekocht voor het jeugdcentrum in Kriel! Geld van een ander uitgeven vonden we heerlijk!

’s Avonds is Krista, en vooral ook familie thuis, bezig geweest met regelen of het mogelijk was om naar huis toe te gaan. Rond 7 uur belde de ANWB om te vragen wanneer ze naar huis wilde, en later belde ze weer om door te geven dat er een optie was op een ticket maar dat daarvoor eerst met verzekering gebeld moest worden dus ze moest nog wachten tot de volgende dag. De volgende dag belde de ANWB met het goede nieuws dat ticket geboekt was en dat het vergoed word. Dus vrijdagnacht vliegt Krista naar huis om bij de begrafenis te zijn en woensdagavond zal ze weer terug zijn in Zuid-Afrika.

Donderdagochtend werd Krista gebeld door de ANWB. Zij hadden uitgezocht hoe het zat met haar verzekering. En ze kwamen met het geweldige nieuws dat ze álles vergoed krijgt!! Zowel heen als terugreis! Dus daar hoeft ze zich nu gelukkig geen zorgen meer over te maken. Na het telefoontje even naar het dorp geweest en daarna door naar het jeugdcentrum. We hadden al het speelgoed bij ons dat we in Johannesburg hadden gekocht. Toen we daarmee aankwamen wilden alle kinderen zien wat we allemaal bij ons hadden. Alles werd uitgepakt en de kinderen gingen er gelijk mee spelen. Goeie aankopen gedaan dus:) Vandaag gingen we ook een craft doen. Dit vinden de kinderen erg leuk, want bijna elke dag komt er wel iemand aan ons vragen of we handenarbeid gaan doen. We gingen een vangkoker maken. Dit is een soort spelletje. Je hebt een vangkoker waar een touwtje met een knoop onder hangt. Je moet proberen om de knoop in de vangkoker te krijgen. Toen iedereen klaar was deden we een wedstrijd wie de knoop het vaakst van de 5 keer in de vangkoker kon krijgen. Het was een heel geregel met meer dan 50 gillende kinderen maar door ons organisatietalent is het allemaal goed gekomen.

Toen we vrijdagochtend bij het jeugdcentrum aankwamen stond er al een hele rij kinderen voor het hek te wachten. Deze keer hebben we gefilmd hoe ze rennend en schreeuwend binnen komen als het hek open gaat. We zullen proberen om het filmpje hierop te zetten, maar als het niet lukt dan moeten jullie even wachten totdat we weer thuis zijn;)
Voor vandaag hadden we een aantal spelletjes voor buiten bedacht. Er waren erg veel kinderen, en ze waren heel druk, dus we zijn er maar vroeg mee begonnen. Zaklopen, snoephappen en touwtrekken. Alle spelletjes hebben we een aantal keer gedaan, en vooral touwtrekken vonden ze erg leuk! Ze zijn dan zó fanatiek.

’s Avonds was het dan zover..Krista ging naar huis. Afscheid nemen van iedereen, gelukkig maar voor een paar dagen, en in de auto op weg naar Johannesburg. We gingen met een auto vol want Rogier, Timo, Anke en Ingmar gingen ook mee. Dat bewijst maar weer hoe geliefd Krista hier is! Om 6 uur gingen we weg omdat we dan maar 1 keer in het donker hoefden te rijden. Dat is nogal gevaarlijk hier, want er kunnen enorme gaten in de weg zitten. Na ongeveer anderhalf uur waren we op het vliegveld en kon Krista haar ticket gaan ophalen. Ze had alleen maar een code gekregen dus het was wel even spannend of het allemaal goed zou gaan. De vrouw achter de balie keek eerst heel bedenkelijk, maar er was niks aan de hand. Toen ze het ticket had zijn we nog even ergens wat gaan drinken. Daarna was het tijd om te gaan, dus afscheid nemen, en daar ging ze.. Ik (Christa) vond het wel raar hoor. We zitten al 2,5 maand samen en dan ben je opeens weer alleen! Maar woensdag is ze alweer terug, dus tot die tijd vermaak ik me wel;) Toen we terug reden regende en onweerde het zo hard dat we even aan de kant van de weg stil moesten staan omdat we niks konden zien, maar we zijn weer heel thuis gekomen.

Om 12 uur mijn tijd komt Krista aan, maar waarschijnlijk doet haar Afrikaanse nummer het niet meer dus ik heb nog niks van haar gehoord. En aangezien het internetcafé hier om 1 uur dicht gaat kan ik jullie nog niet vertellen hoe het nu met haar gaat en hoe haar vlucht is geweest. Dus dat horen jullie volgende week. Ik ga zo misschien met een aantal naar de bios, maar ook daar kan ik jullie volgende week pas meer over vertellen;)
Ik wil Krista en haar familie heel veel sterkte wensen, en jullie vragen om voor hen te bidden!
En Kris, ik zal blij zijn als je weer terug bent:)

Veel liefs van ons

• 09 Januari 2010 - 14:58

Toorn-family :

Lieve Krista,

Nu even een berichtje bestemd alleen voor jou, Krista. Wat ontzettend verdrietig dat je opa is overleden. Wat zul je geschrokken zijn toen je het bericht kreeg terwijl je gezellig met de meiden aan het shoppen was en wat kan plezier opeens omslaan in verdriet! Wij wensen jou en je familie heel veel sterkte in deze dagen, maar ook straks als de begrafenis voorbij is. Want er is een lege plek ontstaan in de familie. Maar weet dat er EEN is die die plaats op zal vullen en jullie zal troosten en dragen in deze zo moeilijke tijd.
    Het is wel heel prettig dat je zo snel een vlucht naar huis kon boeken en wat nota bene nog vergoed wordt ook. Fijn dat je deze dagen samen met je familie kunt zijn!

Lieve groet,
    Kees, Willy, Lerato & Owami.

• 09 Januari 2010 - 18:20

Krista:

hallo allemaal!

Eventjes een berichtje van mij vanuit Nederland. Ik ben veilig aangekomen in het KOUDE Nederland!!De reis ging heel goed en het is fijn om nu bij mijn familie te zijn. Woensdagavond hoop ik weer veilig in Zuid-Afrika te zijn.

Chris, dan kan je weer genieten van mijn gezelligheid :P

xx Krista

• 09 Januari 2010 - 19:07

Ineke:

Christa, bedankt dat je Krista even hebt laten gaan! Goed om haar even in ons midden te hebben!
    Geniet van jou (jullie) laatste dagen daar bij de kinderen!!!

Groetjes Ineke

• 11 Januari 2010 - 10:43

Ted En Corinna:

Hallo meiden,

Ik maar denken dat ik spam-mail kreeg van ene webmaster. Blijken berichten van jullie te zijn. Tsjonge aardig wat inhaal leeswerk dus. Goed om te lezen dat jullie het goed hebben en lekker warm, dat is hier inderdaad wel anders. Toch is dat winterweer ook fantastisch mooi en we hopen hier allemaal op de Elfstedentocht.

Wij hebben inmiddels gezinsuitbreiding gehad. Op 9 december 2009 is Thijmen geboren. Een zoon dus, Ted is helemaal trots.

Krista heel veel sterkte en we hopen dat je een goed en waardig afscheid kan nemen van je opa deze week.

We wensen jullie samen weer alle goeds toe daar!

• 12 Januari 2010 - 22:48

Marijke V.L.:

Heej Kris en Chris!

Ik vind t mooi om jullie verhalen te horen! Ik heb van Hanna al veel gehoord over hoe bijzonder het is met de kinderen/mensen daar en ik zie het in jullie verhalen ook zo naar voren komen. Een stel gillende kinderen voor t hek omdat ze zo enthousiast zijn, echt leuk.
    Fijn dat jullie het daar zo goed hebben en dat de kinderen zoveel liefde van jullie krijgen en zo te lezen ook terug geven.

Krista, veel sterkte nu je opa overleden is. Fijn dat je even naar Nederland kon/kan voor deze gebeurtenis.

Allebei nog hele fijne laatste weken toegewenst!

Liefs, Marijke

• 13 Januari 2010 - 16:01

Karin:

He Christa,

Krista is weer onderweg naar jullie toe!!
    fijn dat je zo lief voor haar was!

Wens jullie nog heel veel plezier, geniet nog even van de kinderen daar.
    en dan aftellen... voor jullie vakantie!!

liefs

• 13 Januari 2010 - 21:54

Marianne(boomhut) :

Hoi Christa,

Deze week hebben we je kaart ontvangen bij de Boomhut. Ik heb de kaart aan alle kinderen voorgelezen. Ze luisterden allemaal aandachtig naar jou verhaal.

Ik moest van de kinderen zeggen dat alles nog steeds heel goed gaat hier. Wij hebben nu het thema "winter". Deze week zijn we wezen schaatsen met heerlijke warme chocolademelk met slagroom. Met zijn allen wensen we jullie nog hele fijne weken.

Groetjes van alle kinderen van De Boomhut

• 14 Januari 2010 - 20:11

E-beth:

Ha meiden,

Kris, fijn dat de reis naar Zuid Afrika goed ging. Geniet nog lekker van al die kids daar die jullie aandacht hard nodig hebben.
    En dan straks lekker genieten van jullie wel verdiende vakantie.
    Heb net de foto's bewonderd. Wat mooi!!! Net of je ze uit één of andere reisgids hebt.
    Ik zal ze morgen aan Thiemen laten zien.
    Die snapt trouwens echt niet Kris, dat je nu weer terug bent.

Liefs,

E-beth

• 15 Januari 2010 - 14:18

Gertrude:

hej meiden!
    Wat leuk al die foto's! Mooi land zeg, echt gaaf! En leuk al die kids daar;)

Nog een goede tijd daar en tot over een maand (alweer:D)

liefs