deel 1 van de vakantie! - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu deel 1 van de vakantie! - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu

deel 1 van de vakantie!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Christa en Krista

28 Januari 2010 | Zuid-Afrika, Kriel

Sawubona!!

Ja de vakantie is nu echt begonnen en omdat we elke dag weer veel dingen doen en zien hebben besloten om vast een verhaaltje te plaatsen! Anders word het zo’n langdradig verhaal en daar zit natuurlijk niemand op te wachten ;) Zelfs onze trouwste fans niet!

Zondag hebben we genoten van een lekkere dag niks doen! ’s Ochtends in ons bed een film gekeken voordat we naar het ontbijt gingen en daarna nog een film gekeken, gelezen en muziek geluisterd, dus kortom helemaal niks gedaan. We hadden na het ontbijt nog na gevraagd of er meer informatie was over onze reis maar op dat moment was dat nog niet beschikbaar. Ze zou ons bellen als het er wel was. Toen we onze hotelkamer in liepen werden we gebeld, we schrokken we ons rot van de telefoon, want wie gaat ons nou bellen in Johannesburg?? Maar het was iemand van het reisbureau, er was bij de balie meer informatie over onze reis. Dus alsof we het heen en weer hadden gingen we maar weer naar beneden. We konden nog een optionele tour doen naar SOWETO, de grootste township in Zuid Afrika. Maar aangezien we inmiddels wel weten hoe een township er uitziet besloten we om niet te gaan. En daarbij het voelt een beetje gek om als toeristen naar iemand anders dagelijks leven te gaan kijken. De vrouw was erg verbaasd dat we nee zeiden, want wát gingen we dan heel de dag doen. Maar we legde uit dat we heel de dag niks wilde doen, beetje raar vond ze het wel maar Who care’s?

Maandag om half 6 een wake up call. Wij hebben daar natuurlijk geen enkele problemen mee. Dus fris en fruitig naar het ontbijt gegaan en goed om ons heen gekeken wie er eventueel bij onze groep zou kunnen horen! Echt hele jongen mensen zagen we niet dus met angst en vrees begaven we ons naar de receptie waar de reisleider op ons stond te wachten. En daar werd onze vermoeden waarheid, de gemiddelde leeftijd is aardig hoog! Er is nog een anders stel dat vrij jong is (eind 20) en de groep zal het vast leuk vinden dat wij er zijn voor wat leven in de brouwerij!;) Ze waren allemaal heel verbaasd over onze 4 koffers, dat neem je toch niet mee, voor 2 weken?! We vertelden ze dus maar snel dat we hier al drie maanden zitten.

Maandag was vooral een dag van lang rijden. Helaas hadden we wat technische problemen met de bus. Na 2 uurtjes deed de airco het niet meer en na een extra stop om het te bekijken bleek dat dat niet zo ff snel gemaakt kon worden (ff snel kan sowieso niet in Zuid-Afrika) en op een ander bus wachten zou 5 uur duren. Dus ramen open en gaan! Ook stopte de microfoon er mee dus de reisleider kon ons geen dingen vertellen over Zuid-Afrika, Cultuur, Omgeving e.d Geen probleem voor ons, dan konden wij lekker lezen! We hebben nog wat boeken die we moet uitlezen deze vakantie ;)

Rond 3 uur kwamen we aan in het historische dorpje Pelgrim’s Rest. En historisch is ook echt historisch. We voelde ons net Dr. Quinn in onze kamer. We misten alleen onze Sully;) En daarbij was de stroom uitgevallen in het dorp dus we moesten met kaarslicht lezen. Hier en daar vingen we geklaag op van onze mede reisgenoten, want het zou een 3 sterren hotel moeten zijn en zo zag het er duidelijk niet uit. Wij zijn niet beter gewent dan een appartementje in Turkije of Kreta dus ons hoorde je niet klagen! Toen we ’s avonds in bed lagen te lezen ging in eens het licht aan, beter laat dan nooit!

Dinsdagochtend vetrokken we om 8 uur. Er was een ander bus geregeld, met airco. Weer hoorde we hier en daar geklaag, want de bus was wel wat kleiner dan de vorige. Sommige mensen zaten ook wel wat opgepropt in de bus maar gelukkig hoefde we vergeleken met gister niet zo lang in de bus te zitten. We gingen naar Three rondavels, bergen met een rivier er onder. Maar de wolken hingen wat laag dus echt veel zagen we niet. Daarna reden we naar Potholes. Potholes zijn gaten in een rots die door regen zijn gevormd. Wij dachten in eerste instantie: Waarom gaan we naar Potholes kijken, die hebben we genoeg in de weg gezien. Maar toen we daar aankwamen bleek toch dat het er anders uitziet dan in de weg, het was juist heel mooi. Dus de les van vandaag: Niet op je eerste indruk afgaan! ;) daarna gingen we onze geluk beproeven bij God’s Window. Hier waren wij al geweest en we hadden al snel door dat er niks, echt totaal niks, te zien was door de wolken. Dus binnen 5 minuten waren we alweer terug bij de bus. Na dit teleurstellende uitzicht gingen we naar het hotel toe. Dit hotel was wel met de tijd mee gegaan dus iedereen weer tevreden! We hadden zelfs een buiten douche, wat een ervaring :)

’s middags liepen we nog even snel naar een supermarkt, het was niet ver en even de benen strekken is niet verkeerd! Hier zitten langs de weg vaak mannen met fruit en noten. Toen we bijna bij de supermarkt waren kwamen er 2 mannen op ons af of we wat wilde kopen. Dat wilde we wel maar eerst ff naar de supermarkt en dan zouden we bij ze terug komen. Dus na onze boodschappen voegde we daad bij het woord. Hij wilde dat we zelf noemde wat we er voor gingen betalen, maar omdat we dat niet aan durfden zeiden we dat hij toch zelf een prijs moest noemen. Uiteindelijk hebben we 30 rand voor litchi (of hoe je dat ook schrijft) betaald, veel te duur natuurlijk maar we vonden wel dat we moesten steunen. Natuurlijk probeerde ze ons nog meer aan te smeren, zoals advocado’s, mango’s en noten. Een man die kwam haast smekend naar ons toe of we noten wilde komen, Krista streek met haar hand over haar hart en kocht een zakje nootjes. Christa vond het belachelijk want het was wederom veel te duur en over Krista weten we nu, ze kan geen nee zeggen tegen bruine mannen ;) Ag het is goed om de mensen hier te steunen, toch!?

Woensdag hadden we een vroege wake up call, half 5. We gingen naar Kruger Park om the Big Five te spotten. Kwart over 5 kwamen wij precies op tijd aanlopen bij de receptie om meteen door te lopen naar onze safari auto. Met z’n zessen zaten we in een 9-persoons auto, lekker ruim dus! We zaten achteraan, wat hoger dan de rest, dus konden het meeste zien. Onze chauffeur had de zijkantflappen van de auto omhoog gedaan zodat we alles nog beter konden zien. Het waaide nogal hard, en was niet heel erg warm, dus al snel hadden we spijt van onze optimistische opvatting van het weer! Daar zaten we dan in onze korte broek en hemdje en zonnebrand in de tas…gelukkig waren we ons vest niet vergeten, dus al snel ging deze aan inclusief de muts op. Binnen vijf minuten waren we in het Kruger Park. Een beetje bibberend van de kou begonnen we aan de trip. Maar het mocht de pret niet drukken.

Christa ging haar best doen om een
leeuw te spotten, ze hoopte er vurig op om vandaag een leeuw te zien, want die hadden we de vorige keer natuurlijk gemist. Krista maakte zich niet zo druk om de leeuw, haar dag was al goed na het eerste dier. Als eerste zagen we een hyena, die hadden we de vorige keer alleen in een flits gezien, dus nu maakte we snel een foto voordat hij er weer vandoor ging. We probeerden onze ogen goed de kost te geven, maar soms was het lastig om geconcentreerd te blijven als je al lange tijd niks gezien had. Maar met vest+regenjas aan, muts en zonnebril op lukte het ons aardig. Deze keer lieten wat minder dieren zich zien dan de vorige keer. Wel zagen we vandaag heel veel apen, een hele groep voor onze auto en op een andere auto. Groot, klein, etend, vechtend enz. Heel bijzonder, zo dichtbij! Verder lieten Krista’s gestreepte vrienden zich ook nog even zien. De leeuwen en cheeta’s hielden zich schuil, maar een neushoorn zagen we deze keer wel. Het was een geslaagde dag, ondanks de wind en de regen.

Rond 3 uur waren we weer terug bij het hotel. We hadden tot 6 uur te tijd om te doen wat we wilden, want daarna gingen we met de groep uit eten. Dus gingen we lekker lezen, tv kijken en gebruik maken van onze buitendouche. Die móesten we natuurlijk wel een keer gebruiken. Het was heerlijk, ondanks dat we bang waren dat een spin of hagedis opeens zou opduiken. We hadden niet heel veel zin in deze avond, we zouden liever samen, op onze eigen tijd ergens eten, maar toen wisten we nog niet wat er zou gaan komen… We kwamen in het restaurant aan en net nadat we ons drinken hadden gekregen moesten we naar een tribune waar een Afrikaanse stam een show zou opvoeren. Toen we allemaal zaten kwam de ‘chief’ van de stam. Hij vertelde iets over de ‘Shagaans’, zijn stam. Daarna gingen er een aantal jongens/mannen en meisjes/vrouwen dansen. Daarbij gebruikten ze stokken en trommels. Het is lastig om uit te leggen, jullie zouden het moeten zien! We hebben het gefilmd, dus als jullie nog 2 weken geduld hebben… Tijdens het dansen moesten we erg aan onze kinderen in de jeugdcentrums denken. We missen ze best wel!

Toen ze klaar waren met dansen vroeg de chief of er 5 vrouwen naar voren wilden komen. Ze wilden ons ook wat van hun dans leren. Wij konden natuurlijk niet blijven zitten, nu we al 3 maanden met de plaatselijke bevolking omgaan. Dus wij stonden, vrijwillig, op. De rest van de vrouwen was wat minder enthousiast, dus zij werden er uitgepikt. Ook kwamen er nog 5 mannen bij en met de chief in ons midden konden we beginnen. We kregen allemaal een stok en een traditionele doek om ons heen. Stapje voor stapje legde hij de dans uit. Voor het hele publiek, met trommelmuziek en al, voerden we de dans op. Het is allemaal op film vastgelegd, dus jullie krijgen het nog te zien. Het was even schrikken om onszelf terug te zien, maar het was een leuke ervaring!;) Na deze show was het tijd om te gaan eten. Nog vol verbazing over onze lef om naar voren te stappen zochten een plekje. Toen we naar het buffet liepen zagen we de Chief waar we nog even een praatje mee maakten. Hij vroeg waar we zaten in de zaal zodat hij naar onze tafel kon komen om nog even te praten. Toen hij bij ons kwam zitten gaf hij ons zijn adres en telefoonnummer ( het eerste nummer van de vakantie :P) zo makkelijk is het dus om vrienden te maken! ;) mooie lach en goed dansen that’s all!

Na het eten gingen we weer terug naar ons hotel waar we van een goede nachtrust konden genieten.
Omdat het verhaal al aan de lange kant is houden we het hier even bij. Vandaag was ook een dag die we zkr niet snel zullen vergeten, maar daar horen jullie de volgende keer meer over! We moeten het spannend houden natuurlijk! Fijne week verder en wij tellen de dagen wel af hoor, nog maar 15 dagen en dan komen we jullie weer vervelen!

Dikke kus uit het beetje regenachtige Zuid-Afrika!!

• 28 Januari 2010 - 19:34

Ineke:

Ja Krista die zwak voor zwarte mannen blijkt maar weer.................

Kus

• 29 Januari 2010 - 09:47

Karin:

maar die koeien mag je houden hoor!!

• 31 Januari 2010 - 21:16

Nelleke Mouthaan:

wat klinkt het allemaal fantastie's.
    Geniet er maar lekker van en hoop voor jullie dat de zon ook langs komt.
    Liefs Nelleke