de zomer is nu echt begonnen!! - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu de zomer is nu echt begonnen!! - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu

de zomer is nu echt begonnen!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Christa en Krista

19 December 2009 | Zuid-Afrika, Kriel

Hallo allemaal!

Hoe gaat het in het bar koude Nederland? Compleet met sneeuw en vrieskou?? Geen ongelukken maken he als het glad is ;) Het word wat eentonig maar hier gaat nog steeds alles goed en met de zomer gaat het de goede kant op! Het is weer lekker warm geweest deze week! Dus er word hard aan het kleurtje gewerkt tussen de bedrijven door. Hoe wel we hier sowieso wit blijven afsteken naast de meeste!
Zondagmiddag was er een Christmas Carol in de kerk. Dat wil zeggen: kerstliedjes zingen! We gingen er met de het kinderhuis naar toe. ’s Middags hadden we iets gemaakt waar we waxine lichtjes in konden doen om in de ramen te zetten, samen met de kinderen. Lekker aan de slag met glitters dus! Rond 4 uur gingen we naar de kerk toe en hebben we alles neergezet. Nadat we allemaal wat drinken en een koekje hadden gehad, begon het zingen. (iets later als de planning natuurlijk) Het was leuk om kerstliedjes te zingen en vast een klein beetje kerst sfeer te krijgen. Voor sommige kinderen was het moeilijk om de ogen open te houden dus die vielen aan snel in slaap! Tja slaap verwekend natuurlijk zo’n koor ;)
Maandag begon het vakantieprogramma! Christa ging naar Kriel, daar heeft ze stoelendans gedaan met haar kinders. Dit vonden ze erg leuk en konden er dus geen genoeg van krijgen, Christa alleen wel dus die stopte er naar een uurtje mee. Krista ging naar Thuberlihle en heeft daar, wat een toeval, stoelendans gedaan. Na een aantal rondes met de kleintjes werden die door de grote het gebouwtje uitgegooid en wilde de ouderen stoelendans gaan doen. Een echte hit dus dat stoelendans, dat moeten we onthouden!
Maandagavond is gebombardeerd tot SPELLETJESAVOND!! Dus Christa heeft haar best beentje voorgezet met ligretto en koehandel terwijl Krista haar best deed om haar 6de boek uit te lezen van deze reis. Helaas heeft Christa geen enkele keer gewonnen, maar wel Timo een keer verslagen en dat is best iets om trots op te zijn vinden we!
Dinsdagavond aten we samen dus tijdens het eten hebben we Grease gekeken. Helaas wisten wij niet dat de videorecorder (jaja video) alle videobanden kapot maakt, dus toen we de band er uit wilde halen bleef het lint vast zitten. Uiteindelijk hebben we die wel losgekregen maar de video is natuurlijk niet meer te gebruiken! Oepsss… njh dan weten we iig alvast een afscheidcadeautje! Na Grease hebben we ook nog eventjes High School Musical 2 gekeken. Lekker relax avondje dus.
Woensdagavond besloot Krista heel drastisch om haar vlechtjes er uit te halen. Met kroeshaar blijft het zo’n 2 maanden zitten maar ons haar is toch net even wat anders. Dus we zijn aan de slag gegaan om het weer in oude staat terug te brengen. Al snel was Kris veranderd in een poedel! Gelukkig is dat verholpen na een douche!
Donderdag zijn we samen aan de slag gegaan in het jeugdcentrum in Kriel. We hebben met de grotere een kerststalletje gemaakt. Ze moesten het eerst inkleuren en daarna in elkaar zetten. Voor de kleintjes hadden we een tekening van Jezus in de kribbe met Maria en de herders. Al snel bleek dat ze niet begrepen dat het Jezus was in de tekening/stalletje. Dus aan elke tafel hebben we even uitgelegd wie de baby is en dat het daarom kerst is. Hopen dus dat ze er wat van hebben begrepen in het Engels.
’s Avonds wilde Christa haar vlechtjes er uit hebben dus ook daar zijn we aan de slag gegaan. Het was weer eventjes stil zitten, maar wie mooi wil zijn… Ook bij Chris was het resultaat erg mooi! Ze voelde zich een hippie en een personage uit Grease film!
Verder hebben we deze avond nog een film gekeken. Die was op tv, maar helemaal niet leuk, dus we hebben er niet heel veel van gezien. Rond 9 uur zou Christa gebeld worden door haar ouders, maar die lieten een half uurtje langer op zich wachten omdat het telefoonnummer niet werkte.

Vrijdagochtend zaten we al rond 8 uur heerlijk in het zonnetje! We moesten iets maken voor de modeshow die we ’s middags in het Jeugdcentrum zouden doen. Van vuilniszakken en kranten moesten we iets moois maken. Nou dat is aardig gelukt, al zeggen we het zelf. Maarja, zelfs in een vuilniszak zien wij er nog leuk uit natuurlijk;)
Toen we in het jeugdcentrum aankwamen, rond 11 uur, viel het ons op hoe warm het eigenlijk was als je ook daadwerkelijk iets moet doen. Een modeshow in deze hitte zagen wij toch niet echt zitten. Daarom hebben we, flexibel als we zijn, het programma omgegooid. Waterspelletjes!! Dat vinden de kinderen natuurlijk altijd leuk, dus zijn we daar voor gaan zitten. Uiteindelijk hadden we in totaal 4 spelletjes. Het vergde wel wat organisatie: liters water in bakken doen, attributen verzamelen, goed insmeren, en kinderen optrommelen. Maar het is ons allemaal gelukt en de kinderen vonden het geweldig, ze konden er geen genoeg van krijgen.

Één spelletje gaf wel wat moeilijkheden. De kinderen moesten legoblokjes met hun mond uit een bak water pakken en ze in een andere bak leggen. Maar op een gegeven moment wilden de ouderen niet meer met hun hoofd in de bak, omdat er, volgens hun, snottebelletjes van kleine kinderen in dreven. Wel wat overdreven natuurlijk, maar groep 1 werd zo wel erg klein, dus zijn we maar overnieuw begonnen. Na 2 uur waterverspilling vonden wij het wel genoeg. Omdat het water schaars is in Afrika, geen ordinair watergevecht dus;)

’s Avonds na het eten besloten we om nog even een duik te nemen in het zwembad! Het was nog steeds warm en na een middag zwetend in de zon konden we deze duik zeker wel gebruiken! Van het kinderhuis waren ze ook nog volop aan het zwemmen dus daar voegden we ons gewoon tussen. Wat een luxe! :) Nu onze vlechtjes er uit zijn hoefden we ons geen zorgen meer te maken over ons haar. Aangezien de kinderen daar toch geen rekening mee houden, hoe vaak je het ook zegt, was dit een verademing ;) Toen het donker werd deden we de kerstlichtjes aan. Gezellig! Deze dag hebben we meerder malen aan jullie gedacht, nu is het niet alleen 10. 000 km maar ook nog eens zo’n 30 graden verschil tussen jullie en ons. Ruilen willen we zeker niet, maar toch vindt Christa sneeuw ook wel leuk.

Nu we het laatste stukje van dit verhaal aan het typen zijn, is het om precies te zijn 7 uur ’s morgens. Even ter mededeling ;)Vandaag stond er een spelletjesmiddag in de planning maar omdat het zooo warm is hebben we 2 slip & slide’s gehuurd en een springkussen. Nu hebben we dus iets minder moeite met waterverspilling dan gister. We hebben er heel veel zin in! Ook al is het voor de kinderen, wij genieten misschien nog wel het meest ;) In ons volgende verhaal zullen we hier uitgebreid verslag van doen, plus foto’s natuurlijk!

Maar nu even een teleurstellende mededeling voor onze fans… komdende zaterdag geen update van ons! Schrik niet, we stoppen er niet mee! Maar we zijn op vakantie!! :) donderdag in alle vroegte vertrekken we naar Sabaan tot en met maandag.Dinsdag 29 december hopen we weer een nieuw verhaal op de site te zetten. Dus alvast een hele fijne kerst! Denk af en toe nog aan ons, wij denken ongetwijfeld ook aan jullie.

Kerstgroetjes van ons!

• 19 December 2009 - 10:33

Ineke:

Lieve meiden,

Heerlijk zeg jullie warmte! Ik kies toch eerder voor de warmte dan voor de sneeuw!! Maar de sneeuw is wel erg mooi!!

Thanks voor jullie verslag! Leuk!! Alleen wel jammer dat ik jullie nu niet meer zie met vlechtjes in jullie haar!

Geniet van komende week en veel plezier in Sabaan.

Prettige kerstdagen.

Kus

• 19 December 2009 - 12:51

Ingrid:

hoi meiden leuk dat jullie lekker warm weer hebben geniet er maar van wand hier is het berekoud jullie verslagen zijn erg leuk om te lezen ga zo door.
    prettige feestdagen en een heel gelukkig 2010 toegewenst

groetjes ingrid futselaar

• 20 December 2009 - 15:40

Erina:

Hoi meiden,

Wat een mooie verhalen elke keer!
    Veel plezier op vakantie en hele fijne kerstdagen!

Groetjes,
    Erina

• 21 December 2009 - 15:09

Carla Van Der Toorn :

Hoi meiden,

Wat een geweldige tijd hebben jullie daar.

Hier is het ijskoud en
    glad! Ik zou wel met jullie willen ruilen en dan niet alleen vanwege het warme weer.

Fijne kerstdagen en geniet van jullie vakantie!!

• 21 December 2009 - 17:17

Ans & Gijsbert:

Hoi Krista,

Hoe gaat het daar, wat een leuke verhalen en foto's allemaal.

Vanuit holland wensen we jullie goede kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.

Groetjes Ans & Gijsbert

• 26 December 2009 - 12:11

Koos En Greet:

Hoi Krista,

Wat een leuk verhaal,lekker dat het bij jullie zo warm is.
    hier begint het lekker te dooien en dan wordt het wel een rommel maar daar doen we het maar mee.Wij wensen je een goede jaarwisseling en een gelukkig nieuwjaar.

Groetjes Koos en Greet

• 27 December 2009 - 22:39

Esther De Vries:

Hoi Meiden wat heerlijk dat jullie gewoon lekker weer hebben.
    wij hebben eerst sneeuw en nu regen echt niet leuk(die regen tenminste)
    Nou fijne vakantie en geniet van alle indrukken.
    wij missen je maar genieten van al je reis verslagen.
    Bijna oud en nieuw hoe vieren jullie dit?
    xxx esther.