Onze Eerste week! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu Onze Eerste week! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu

Onze Eerste week!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Christa en Krista

08 November 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Lieve allemaal!
Onze eerste week hier, zo ver weg, zit erop. Het was een indrukwekkende week. Veel gezien en gedaan. Maandag en dinsdagmiddag zijn we naar het jeugdcentrum in Thuberlihle geweest. Dit jeugdcentrum staat midden in een township. Het was voor ons allebei de eerste keer dat we in een township waren. Er staan huisjes van steen, maar ook veel huisjes van golfplaten. Iedereen loopt daar op straat. Alle kinderen uit Thuberlihle zijn welkom in het jeugdcentrum. De kinderen komen daar dan spelen en af en toe worden er activiteiten georganiseerd. Toen we de eerste keer daar waren, kwamen de kinderen al op schoot zitten. Ze kenden ons niet eens! Maar blanken zijn voor hun vriendelijke en liefdevolle mensen. Ze vinden het heerlijk om aandacht te krijgen. Dat je een spelletje met ze doet of dat ze gewoon even op schoot mogen zitten. Er zijn grote verschillen in wat de kinderen allemaal dragen. Het gaat van hele kleding met schoenen naar scheuren en gaten in shirtjes en broeken en blote voeten. Het is dan zielig om ze op blote voeten en met amper wat aan de regen in te sturen! Ja, hier kan het dus ook regenen. Wij hadden ons eigenlijk meer voorbereid op hempjes en korte broeken, maar die visie moesten we toch even bijstellen;) Na het werk zijn we nog even een rondje gaan rijden door Tuberlihle. Het ene krot is nog erger dan het ander. Kinderen die een fles drank op straat vinden en er mee gaan lopen, dronken mannen/vrouwen die over straat lopen. Dit heeft dus best veel indruk op ons gemaakt! Je zou die mensen zo graag allemaal willen helpen!!

Toen we dinsdagmiddag weer in Tuberlihle waren herkenden een aantal kinderen ons en kwamen ze heel enthousiast naar ons toe rennen. We voelden ons erg welkom! We kregen mooie tekeningen en ze deden hun best om aandacht van ons te krijgen. Woensdagochtend gingen we autorijden… Haha, nou dat was wat. We gingen rijden in ongeveer de oudste auto die ze hier hebben. Jan-Willem ging met ons mee, en hij vertelde hoe het allemaal werkte. Het voelde net als onze eerste rijles, wat moet die man wel niet gedacht hebben!! In het begin kwamen we met heel veel lawaai vooruit. Je moet zo wennen aan de koppeling. We gaven veel te veel gas. En dan moet je er ook nog op letten dat je links moet rijden en uitkijken voor de gaten in de weg. Want het is natuurlijk niet zoals in Nederland. Je moet overal tegelijk op letten, en het is niet de makkelijkste auto om in te rijden, maar goed we zijn weer heel thuis gekomen, en Jan-Willem zei dat we geslaagd waren. Wat een opluchting;)

Woensdagmiddag gingen we met Anne Marie in het jeugdcentrum in Kriel kijken. Het jeugdcentrum daar is een stuk groter, en de kinderen die daar komen zijn rustiger en ook verlegen. Zij rennen niet zomaar op je af als begroeting maar kijken eerst de kat uit de boom. We zijn maar heel even daar geweest aangezien er geen vervoer terug was, dus hebben we even kennis gemaakt met Mama Rose die daar woont en werkt. ’s Avonds hadden we bidavond. Alle vrijwilligers kwamen bij Anne Marie eten en we gingen we het hebben over het werk en er konden gebedspunten worden genoemd. Daarna gingen we bidden. Het was een hele mooie avond. Het werd ons heel erg duidelijk hoe blij en dankbaar ze zijn dat we bij hun zijn. Er waren heel veel dingen om voor te danken.

Donderdag moesten we samen een handenarbeid werkje voorbereiden voor in het jeugdcentrum in Kriel. We gingen een tekening van een hond met propjes beplakken. Ze zijn hier goed en leuk mee bezig geweest! Maar wat een werk dat opruimen zonder stofzuiger ;)

Op vrijdag was er zondagsschool in Tuberlihle. Dit is natuurlijk heel anders dan zondagschool in Nederland. De wat oudere kinderen zitten in groepjes, en de jongere op bankjes. Er is één iemand van ons die alles in het Engels verteld en iemand anders die het vertaald in het Zulu. Toen we gingen zingen ging iedereen staan. Ze klapten, dansen en zongen allemaal mee. Daarna mochten de kinderen die wilden vooraan een item komen doen. Er waren er een paar die gingen dansen, en een jongen die ging hooghouden. Het doen van items is nog nieuw voor ze, dus niet veel kinderen doen iets. Maar het is erg leuk om te zien wat ze verzinnen! Bij het terugvragen van het Bijbelverhaal kregen de kinderen die een antwoord wisten een snoepje. Natuurlijk deden ze daarom veel beter hun best! Daarna kregen de kleintjes een kleurplaat en de groten moesten zelf iets maken rondom de tekst: Come to Me and follow Me. De groten moesten het inleveren, en wij gaan kijken wie de mooiste heeft gemaakt. Die krijgt een prijsje. Je moet het altijd uitdagend houden, anders komen ze niet meer terug. Ze komen uit eigen wil, want hulp van ouders hoef je hier niet te verwachten. Vrijdagavond gingen we naar de jeugd. Dit was heel bijzonder, ook al snapten we de helft niet door het Zulu;) Er zaten ongeveer 50 jongeren bij elkaar. Eerst gingen we met z´n allen zingen. Het klappen en dansen zijn we inmiddels gewend, dus we proberen mee te doen. Al zullen ze ons wel stijve harken vinden haha. Daarna konden ze getuigenissen geven. Iets over hun geloof vertellen, zingen, dansen o.i.d. Het was heel indrukwekkend. In Nederland zal je dat niet vaak zien! Daarna werden wij even voorgesteld. Iedereen had weer zoiets van: Hebben ze dezelfde naam??! Haha, daar snappen ze niet zoveel van hier! Toen was het tijd voor een spelletje. Er moesten twee jongeren naar voren komen. Één daarvan ging bellen blazen en de ander moest ze kapot proberen te maken voordat ze op de grond kwamen. Als er wel één op de grond kwam kreeg zijn/haar haar een kleurtje, heel grappig! Daarna hield Ingmar (de zoon van Annemarie en Jan-Willem) nog een praatje over ´Carrying your cross´. Toen het afgelopen was hebben we nog even staan praten met jongens uit het kinderhuis. Ze wilden met ons meerijden en voordat we het wisten zaten er een paar bij ons in de auto. En wij dachten dat we de auto op slot hadden gedaan… Na even overlegd te hebben gingen we terug naar huis. Fijn dat ze zo op onze rijkunsten vertrouwden;)

Zaterdag zijn we de hele dag in het centrum in Kriel geweest, we hebben ons best vermaakt met de kinderen! Het was alleen niet echt lekker weer, dus we konden niet naar buiten. ´s Avonds hebben we ´The Proposal´ gekeken. Wij hadden die film al een aantal keer gezien, maar toch was het nog steeds erg grappig!!

Zondagochtend gingen we er al om 7uur uit. Niet dat het er buiten uitzag als 7uur, want de zon scheen al volop. Het was vandaag de laatste keer dat er Youth-Alpha was. Daarom gingen we met de jeugd die de cursus had gevolgd naar Botshabelo. Dit was ongeveer een uur rijden. Het was een hele mooie plaats en we hebben veel dieren gezien. Apen, springbokken, zebra´s, elanden enz. Het was heerlijk weer, dus we gingen daar bbq´en. Iedereen kreeg twee broodjes met gebraden worst. Het was erg lekker, maar we zaten wel heel erg vol, onze ogen waren weer iets groter dan onze maag;) Na het eten gingen we naar een fort. Het was een heel eind lopen voor onze voeten die gewend zijn aan auto en fiets. Maar het uitzicht vanaf daar was heel mooi, dus dat maakte weer veel goed. De terugweg was 10x sneller, maar toen liepen we ook naar beneden! Toen we terugkwamen bij de auto´s gingen we nog even naar een rivier, waar we met onze voeten in het water gingen zitten. Heerlijk, want het was super warm! Na een poosje gingen we weer terug naar huis, en rond half 5 waren we thuis. Daarna gingen we even zwemmen in het zwembad in de tuin. Best koud, maar wel lekker. Na lekker pannenkoeken te hebben gegeten was de dag voorbij. We hebben genoten van onze eerste week hier! Nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte, tot de volgende keer!!

Liefs Krista en Christa

• 09 November 2009 - 13:52

Fam Vd Toorn:

Wat een lang verhaal zeg, erg leuk.
    Wat hebben jullie al veel meegemaakt de eerste week, geniet er maar van.
    Groetjes van het thuisfront.

• 09 November 2009 - 20:35

Gertrude:

Hej meiden!
    Leuk om jullie verhaal te lezen! Jullie maken zo echt veel mee in 1 week! Grappig om te lezen hoe de zondagsschool daar gaat, dat is idd wel iets anders dan hier;)
    liefs truus

• 10 November 2009 - 21:03

Ineke:

Ik kijk weer uit naar het volgende verslag :-)

En veel foto's maken he!!
    Ben benieuwd namelijk!!

Kus

• 12 November 2009 - 06:25

Amm:

Jaaa dat linksrijden is een drama!!
    Leuk de proposal! chris wij hebben die gezien nadat we marijk naar het vliegveld hadden gebracht, remember?:) funny.
    Super leuk dat jullie allemaal maken klinkt goed!
    Morgenavond skypen? voor jullie morgenmiddag.. xx

• 12 November 2009 - 20:29

Jan Den Boon:

Hoi Christa
    Wat een prachtige ervaring. Heel veel plezier en sterkte als het ene keer wat minder goed gaat.
    Succes. Ik lees/leef met je mee
    Jan

• 13 November 2009 - 01:43

Linde:

Hee krista!
    Dat klinkt als een drukke eerste week! Het klinkt wel heel leuk en het is vast een hele mooie ervaring om te zien hoe het er daar aan toe gaat.
    Nog heel veel plezier, ik zal je verhalen volgen en groetjes uit Australie