Op de helft van onze werktijd! - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu Op de helft van onze werktijd! - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu

Op de helft van onze werktijd!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Christa en Krista

11 December 2009 | Zuid-Afrika, Kriel

Hallo allemaal!

Het is weer zaterdag dus dat betekend een nieuwe berichtje van ons! De zaterdag naar de farewell waren we een beetje moe van het laat (half 12) naar bed gaan! Maar toch gingen we weer met veel plezier aan de slag in het jeugdcentrum. ’s Avonds was iedereen moe en gingen de lichten dus al vroeg uit.

Zondag gingen we weer naar de kerk toe, maar eerst hadden we de nieuwste aanwinst in het team: Mirjam, bang gemaakt over het voorstellen in de kerk. Om te voorkomen dat ze een speech moest houden stapte ze maar meteen op de voorganger af om zich voor te stellen. Wat er uiteindelijk toe leiden dat hij er nog meer aandacht aanbestede dan bij ons, omdat ze zo spontaan naar hem toe was gekomen. Maar gelukkig heeft Mirjam het allemaal overleefd en heeft ze dat achter de rug! Na de kerk gingen we snel naar huis en nog even de puntjes op de i zitten voor het grote sinterklaasfeest!! Tja
Christa is van het laatste moment dus die moest nog even zweten voor haar surprise. Terwijl Krista lekker buiten ging genieten van het weertje. Een kwartier voor we weg moesten was Chris ook klaar en konden we alles heel geheimzinnig in de auto gaan zetten. We vierden dit langverwachte feest bij de dochter en schoonzoon van Jan-Willem en Annemarie.

Toen we allemaal onze surprise in de kring hadden gezet, kruidnootjes, pepernoten, schuimpjes en ander lekkers op tafel hadden gezet konden we beginnen! Spannendd!! We hadden ook nog een extra cadeautje voor Jan-Willem met een gedicht. We hadden op verzoek van een andere vrijwilliger namelijk washandjes mee genomen vanuit Nederland. Maar toen we hier kwamen bleek dat hij het verkeerd begrepen had, en durfden wij ze dus niet te geven. Na een tijdje wist zo’n beetje iedereen er vanaf dat we washandjes mee hadden genomen. Na wat flauwe grapjes hebben we dus besloten om het met sinterklaas te geven! Het gedicht dat we hierbij hadden gemaakt vond iedereen heel erg grappig, ze lagen helemaal dubbel haha. Ook hadden we een cheque gemaakt van de taartenbak actie die we gedaan hadden, met uiteraard een gedicht! We hebben een mooi bedrag van €850,- aan The Shelter Ministries mogen geven. Voor iedereen die een taart besteld had, geholpen heeft met het bakken, het weg brengen van de taarten en gesponsord heeft in geld of ingrediënten, heel erg bedankt!! Natuurlijk denken we hierbij aan onze moeders & zussen die zelfs na ons vertrek ook nog hebben staan bakken! Wij weten dat het geld hier heel goed terecht komt!

Bijna als laatste mochten wij onze surprise ook eindelijk openmaken, de spanning werd ons bijna te veel ;) Christa kreeg als surprise een soort fotolijstje, met foto’s die ze op haar laptop had staan en een gedicht die fam. Van der Toorn had gemaakt. En als cadeautjes had ze een Afrikaanse bijbel en een cd. (Allemaal gemaakt, verzonnen, en gekocht door Krista). Krista had als surprise een boek dat ze op dat moment aan het lezen was: Op de man af. Een gedicht in het Afrikaans, valt niet mee om dat goed voor te lezen. En als cadeautje een boekje, Devotions to Awaken Your Spirit. Het was een hele gezellige avond, we hebben veel gelachen! Nadat alles was opengemaakt gingen we eten. Wat eigenlijk niet nodig was aangezien we ons al te goed hadden gedaan aan kruidnootjes en schuimpjes! Zo lekker, we missen het nu alweer! Na het eten hebben we nog even kerstliedjes gezongen, tja kerst komt natuurlijk ook al dichtbij!

Maandag was een warme dag en na het werk besloten we dus om nog even te gaan zwemmen! We gingen tegen een aantal kinderen van het kinderhuis soort lummelen in het zwembad. Wij waren duidelijk de winnaars van dit spel aangezien we het meeste bal bezit hadden, maar de jongens kunnen niet zo goed tegen hun verlies dus daar waren ze het absoluut niet mee eens. Dus we hebben besloten ze nog een kans te geven in een revanche! Die wedstrijd moet er nu nog van komen aangezien er veel naar familie toe zijn.

Dinsdag ochtend kwam Christa tot de conclusie dat ze naar de tandarts moest. Ze had al tijdje last van d’r tandvlees maar wilde liever niet naar de tandarts toe hier. Je weet natuurlijk nooit waar je terecht komt, misschien zetten ze je in een tuinstoel en gaan ze met een keukenmes te werk! Maar gelukkig wist Annemarie een goeie tandarts. Helaas kon ze pas vrijdag terecht maar omdat het duidelijk was dat er een ontsteking zat kreeg ze pijnstillers en antibiotica. Hopen dus dat het voor vrijdag over is ;)

Donderdag ochtend hadden we een vergadering om 9 uur (’s ochtends!) over wat we in de zomervakantie willen gaan doen. Klinkt misschien wat raar maar vanaf a.s maandag is officieel de zomervakantie begonnen! Tot en met 9 januari gaan we elke dag wat leuks doen in de jeugdcentrums in Thuberlihle en Kriel. Uitzondering van de zondag. Vanaf maandag gaan we dus beginnen met bingo, stoelendans, sportdag, vossenjacht, modeshow, talentshow en ga zo maar door! We zullen dan nog steeds maandag, dinsdag en woensdag apart van elkaar werken en dan donderdag tot en met zaterdag samen. We hebben erg veel zin om aan het zomer programma te beginnen!

Vrijdagochtend was het eindelijk zo ver voor Christa d’r tandarts bezoekje. Om kwart over 6 de wekker gezet en rond kwart over 7 gingen we richting de tandarts. Na een half uurtje rijden kwamen we bij de tandarts, het was er eigenlijk heel knus. Je zou niet denken dat er een tandarts zou zitten. Chris hoopte natuurlijk dat ze zouden kijken en verder niks doen, want de pijn was al heel veel minder en het was ook niet dik meer. Maar toen ze een uur later pas terug de wachtkamer in kwam bleek wel dat dat valse hoop was geweest. Ze had een abces en die hadden ze even goed schoongemaakt. Helaas moet ze nog een keer terug komen voor controle. Maar het is te hopen dat ze nu geen pijn meer zal hebben!

Vrijdagmiddag was het Kerst op de zondagsschool. Rond kwart over 2 gingen we met z’n allen daarheen. Onderweg hebben we nog chocoladedonuts opgehaald. Zoó lekker! Maar we mochten er na de zondagsschool pas 1 opeten.. Toen we in Thuberlihle aankwamen stonden er al heel veel kinderen op ons te wachten!! Onze auto zat vol met zakjes snoep, cadeautjes en donuts, dus we moesten het met ons leven bewaken om te zorgen dat er niemand iets meenam! Toen alles veilig binnen was mochten de kinderen binnenkomen. Het was nog nooit zo druk geweest! Ze wisten vast dat ze wat lekkers kregen. We deden een spelletje, en Anke vertelde over de betekenis van Kerst. Toen de kinderen naar huis gingen kregen ze allemaal een donut en een zakje snoep. Sommige proberen het nog om 2 donuts te krijgen, maar gelukkig waren wij erg oplettend.

’s Avonds hadden we een film gehuurd voor de kinderen van het kinderhuis. Er zijn veel kinderen naar huis, en de kinderen die er nu nog zijn die hebben eigenlijk niemand, of het is te gevaarlijk om naar huis te gaan. Dus wij dachten, we kunnen wel wat leuks met ze doen! ‘Santa buddies’ hadden we gehuurd. Ook hadden we chips meegenomen. Het was een leuke avond, en de kinderen vonden de film erg leuk.

Vandaag zijn we lekker vrij!! Je zou denken..lekker uitslapen! Nou, niet dus, want vanmorgen om half 7 waren we al wakker. We passen ons steeds meer aan aan de Zuid-Afrikaanse tijden;)

Inmiddels zijn we al weer op de helft van de weken dat we aan het werk zijn.. :( dit vinden we best wel jammer eigenlijk, we willen nog niet nadenken dat we hier over 6 weken weg moeten. Maar voor het zo ver is, gaan we over 2 weken naar Sabaan toe! Van de 24ste tot en met de 28ste gaan we op vakantie met het kinderhuis! Daar hebben we natuurlijk heel veel zin in. Ook staat oud en nieuw al weer bijna voor de deur, daar hebben we ook al plannen voor. Dan gaan we met de jeugd in het jeugdcentrum in Kriel een talentenshow doen. Wordt vast heel erg gezellig!

Je zou natuurlijk denken dat we alles inmiddels wel weten, het hoe en wat in dit huis. Maar onze ijverigheid brengt ons af en toe in de problemen. Jullie weten natuurlijk allemaal dat als er iets te doen is wij gelijk klaar staan, zeker wat betreft het doen van de afwas. Zo ook hier! Maar op maandag en vrijdag komt mama Evelina (de schoonmaakster) dus hoeven we de avond er voor de afwas niet te doen, maar ja 9 van de 10 keer komen we daar pas achter als alles schoon en netjes in de kastjes staat! Tja dat is nog een leerpuntje voor ons. Maar laten we het positief bekijken, we hebben nog 6 weken om dat te leren. Komt vast goed ;)
En wij dachten, in Afrika zullen we vast niet aankomen. Want daar eten ze alleen maar rijst, en aangezien we dat niet lusten… Maar het tegendeel is waar, we eten ons hier tonnetje rond;) Je hebt hier zoveel lekkere dingen!! Christa eet heel de dag door chocola, en Krista eet veel snoepjes. En dan kookt Annemarie ook nog eens heerlijk, gewoon aardappels met bloemkool bijvoorbeeld. Dus misschien hebben we aan het eind van deze 3 maanden wel twee stoelen p.p. nodig in het vliegtuig;) Als optie hebben we nog een crashdieet tijdens de safari. Verder slapen we, zoals echte Afrikaanse vrouwen betaamd, met een sjaal op ons hoofd. De eerste week was het leuk, maar nu het nieuwtje er vanaf is wordt het steeds vervelender. Ook begint ons haar te pluizen, dus soms denken we..we halen het eruit!! Maarja, aangezien het er nog maar een week in zit, en het toch wel heel makkelijk is, laten we het nog maar even zitten.
Nu gaan we maar weer stoppen, want het wordt wel erg lang, en anders wordt het misschien te saai om te lezen voor jullie!

Sala Kahle en veel liefs van ons!

• 13 December 2009 - 19:43

Emma De Vries:

hoi krista ik heb net met mama alles gelezen en foto's gekeken de jonges kwamen ook nog kijken en dachten dat er spinnen in je haar zaten ik zag nog een meisje met mijn rok op de foto heefd zij ook mijn knuffeltje fijn dat je het zo naar je zin heb maar je komt wel weer thuis he ik heb er al heel veel zin in dikke kus van emma en van papa mama arjan coen peter en het vogeltje

• 13 December 2009 - 19:43

Emma De Vries:

• 13 December 2009 - 21:05

Willy:

Lieve meiden,

Één ding: jullie verhalen vervelen nooit en het kan nooit lang genoeg zijn ;-). Jullie hebben weer het nodige beleefd de afgelopen week. Hoe gaat het nu met het abces, Chris? Dat heeft wel even flink pijn gedaan, denk ik. Als het nog open is, zou je een paar keer per dag je mond kunnen spoelen met zoutwater wat je hebt gekookt (en weer afgekoeld natuurlijk ;-)). Dat houdt de wond schoon.
    Enne daar is toch ook wel een foto van gemaakt he?!! We zijn hier zooooow nieuwsgierig!!
    En wat een ochtendmensen zijn jullie aan het worden, zeg. Straks gaan jullie thuis de vaatwasmachine leeghalen om de vaat te kunnen doen. haha!
    Ja wat denk je, in ZA weten ze ook wel wat lekker eten is, hoe denk je anders dat er van die big mama's zijn. haha! Straks hebben jullie ook zo'n achterwerk waar je een paar broden op kunt leggen, maar met dat prachtige haar en dan ook nog van die kleurrijke Afrikaanse gewaden aan, dan zal zo'n kont jullie echt niet misstaan.
    Tja, wat gaat de tijd toch snel he! jullie zijn al bijna weer aan het aftellen toe. Kan me zo voorstellen dat je er nog niet aan wilt denken. Nou, doe dat ook maar niet hoor. Nog teveel leuke dingen in het verschiet!
    Een hele goede voorbereiding voor de kerst enz toegewenst.

Wat zal dat bijzonder zijn, om tienduizend km verderop, met dat prachtige weer, tussen die heerlijke mensen het Feest van de geboorte van het Koningskind te mogen vieren! Laten we hopen dat dit een Kerst voor jullie wordt om noooooooooit meer te vergeten (in positieve zin dan).

Lieverds, geniet geniet geniet!!!!
    Het gaat jullie goed, veel plezier verder en heel veel succes met alles!
    Wij zien weer uit naar het volgende verslag ;-).

Dikke kus uit een steeds kouder wordend kikkerlandje (het is al aan het vriezen en deze week schijnt het winters te kunnen worden...),

Kees, Willy, Lerato en Owami.

PS: Christa, de logeerkamer blijft voor Lerato nog steeds Christa's kamer, want vandaag hadden we bezoek en Lerato deed de rondleiding, bij de logeerkamer aangekomen vertelde ze dat dit Christa's kamer is...máár zegt ze dan, Christa is nu in ZA, bij de kindjes. Lief he!

• 14 December 2009 - 12:00

Ineke:

Ha christa en Krista, Leuk om jullie weekverslag weer te lezen!! Zo te lezen hebben jullie erg genoten van het Sinterklaasfeest!!! Ja en nu weer een jaar wachten op perpernoten en speculaas etc.
    En Christa hoe is het met je mond? Pijn weer miinder? Ben wel jaloers op jullie mooie warme zonnetje!!!

Geniet van je volgende week!!

Liefs Ineke

• 14 December 2009 - 15:49

Karin:

Ja op de helft alweer zeg...de tijd vliegt voorbij als je het naar je zin hebt!!gelukkig maar!! ik heb nu lekker vakantie we kunnen schijnbaar volgende week gaan schaatsen...na ja eerst zien dan geloven!!

Maar leuke Sint hebben jullie dus gehad!!lekker ouderwets met surprises :)!!

maar jullie vlechten er nog niet uit halen hoor...wij willen ze 13 feb. zien!! gaat niet lukken zeker?
    succes met het vermaken van alle kids daar tijdens hun vakantie!! (dat word dus even wat harder werken zeker??)
    en we bellen!!

Liefs!

• 14 December 2009 - 21:29

Eline Maljaars:

Hey christa en krista!
    Leuk om jullie belevenissen een beetje te volgen! Denk voorlopig nog maar niet aan afscheid nee, je kunt er maar beter nog even heel hard van genieten! En ik spreek uit ervaring..;) Wij zijn ondertussen weer thuis en ook wel weer een beetje gewend, zelfs aan de kou..;)
    Nou heel veel plezier en succes met alles! Geniet lekker van de kindertjes en ook succes bij de tandarts, christa!
    xx
    Eline

• 15 December 2009 - 00:03

Ammerens:

Hi schatten!
    klinkt allemaal echt goed.. de tijd vliegt.
    Ik heb het gevoel dat ik jullie al jaren niet gezien heb.
    super goed dat jullie zo trouw zijn met verhalen schrijven!

Komen jullie op de terugwe nog even langs australia?
    haha zou leuk zijn.
    geniet ervan!!
    xx

• 15 December 2009 - 19:22

Teun En Trees Van Do:

Hoi Christa,
    We hebben gisteren het tijdelijke huis schoongemaakt van Ed-Ruud-Anita en kids en ik heb samen met moeder Florie eens lekker bijgekletst tijdens het tegels schoonmaken en ramen lappen. Ik hoorde toen, dat je in Zuid Afrika bent. Nou, ik heb eens even op de site gekeken: jullie zijn echt goed bezig daar...TOPPIE!!!
    Vanuit Driebruggen wil ik je, jullie, hele fijne, liefdevolle kerstdagen toewensen en een geweldig, kleurrijk 2010.
    Heel veel groetjes van Trees en Teun