Ons laatste berichtje uit 2009!! - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu Ons laatste berichtje uit 2009!! - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu

Ons laatste berichtje uit 2009!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Christa en Krista

28 December 2009 | Zuid-Afrika, Kriel

Lieve allemaal!

Eindelijk weer een verhaaltje van ons! Al vast onze excuses voor als het verhaal wat aan de lange kant is! Sinds ons laatste verhaal hebben we weer veel leuke dingen gezien en te vertellen..!

De zaterdag van ons laatste verhaal.. de 19de (even voor de duidelijkheid) hadden we in verband met de warmte 2 slip en slide’s gehuurd en een springkussen. Het was ’s ochtends rennen en vliegen. Want eerst moesten we om kwart over 8 bij het jeugdcentrum zijn om de mannen van het verhuur op de wachten. Die kwamen zo rond 9 uur om alles klaar te zetten. Toen vliegensvlug naar het dorp om aller eerst ons verhaal op internet te zetten en toen nog even sop gekocht om op de slip en slide’s te kunnen doen. Toen we weer thuis waren hadden we ook nog een verjaardag van het dochtertje van Silvanie. Dus dat wilde we natuurlijk ook niet missen. Toen we daar net ons gebakje op hadden was het al weer tijd om te vertrekken. Gelijk maar naar het jeugdcentrum gegaan, aangezien we al een half uurtje te laat waren. Zo zie je, zelfs Krista past zich aan de Afrikaanse gewoonte van te laat komen aan ;)

Toen we daar aan kwamen wisten de kinderen al hoe ver het was!! Tijd om lekker nat te worden. Dus toen alles opgeblazen was, de slip en slide’s voorzien waren van water en sop gingen de broekjes en shirtjes uit en konden ze lekker gaan glijden! Ook een aantal kinderen van Thuberlihle en Gogo mbata werden opgehaald om er van te kunnen genieten. En dat deden ze..! :) Helaas ging om 3 uur de kleine slip en slide kapot. We hadden het bedrijf opgebeld en die kwam even kijken maar die vond het verder prima dus gelukkig geen extra kosten. Met een leuke glimlach kom je ver ;) Rond 4 uur was het spelen afgelopen. Mag ook wel na bijna 4 uur waterverspilling en 3 liter badschuim! De slip en slide’s en het springkasteel werden opgeruimd en de kinderen hielpen allemaal mee om het veld papier en afval vrij te maken. Dankzij de hulp van de jeugd is deze dag helemaal goed gegaan. We zijn heeel erg blij dat er geen ongelukken zijn gebeurd, want soms ging het er wel hard aan toe!!

Maandag moest Krista naar het jeugdcentrum in Kriel. Mama Rose was met vakantie gegaan dus dit was de eerste keer dat ze er niet was. Wel spannend hoe het de komende 3 weken zal gaan allemaal. Want de kinderen zijn erg gewent aan Mama Rose qua regels e.d. En omdat Timo computer les geeft vanaf 3 uur gaat het jeugdcentrum daarom om 3 uur dicht op maandag en dinsdag. Het ging heel goed, we hadden als spel levend Memorie. Het is dankzij Albert dat we dit kunnen spelen, hij heeft alle plaatjes getekend!! Dus Albert, dank je wel! Christa ging in Thuberlihle spelletjes doen. Omdat ze het buiten deden kwamen er heel veel kinderen op af. Zo iets gaat dan als een lopend vuurtje door het dorp heen! Een geslaagde dag dus!

Dinsdag ging Krista in Thuberlihle een spelletje doen, klein handenarbeid werkje en een film kijken. Maar eerst zijn we druk geweest met kleding uit te delen die vanaf Nederland gekomen was. Ook hadden wij wat kleding vanuit Nederland gekregen dus ook dat hebben we uitgedeeld. Ze waren allemaal erg trots op hun ‘nieuwe’shirt. Ze liepen er gelijk heel de dag mee. Dus familie de Vries, we zien af en toe jullie shirtje voorbij komen ;) We hadden ook veel groente en appels gekregen van de Spar hier. Dus Anke heeft veel groente rond gebracht in Thuberlihle en na de film kregen alle kinderen nog een appel. Ook zijn we naar de vuilnisbelt geweest om daar appels uit te delen. Toch weer even schrikken als je ziet dat daar kinderen zitten en vrouwen met kleine kinderen op hun rug en oma’s die op die manier aan hun inkomsten komen. Ze waren erg blij met de appels, ze zijn dan blij met appels die wij (Nederlanders) al lang weg zouden gooien. Leuk om dan te zien hoe blij en dankbaar ze dan zijn. Christa zou met de kleintjes spelletjes gaan doen, maar de grote vonden het toch ook wel erg leuk dus die deden ook gezellig mee!

Woensdag zijn we samen met Rogier en Timo naar Kriel gegaan. Vandaag was het jeugdcentrum in Thuberlihle gesloten omdat Anke een dagje uitging. Dus dat was heel gezellig! Op het programma stond film kijken dus ook nog eens een makkelijk dagje voor ons! Helaas waren we de afstandbediening vergeten dus Chris was nog even snel heen en weer gereden om die op te halen. Maar dat kan natuurlijk de beste overkomen! Gelukkig vonden de kinderen het allemaal prima, ze konden zich ook prima voor een zwart tv scherm vermaken. Na de film hebben we nog geprobeerd om twister te spelen. Wat en drama!! Als leerpunten hebben we bij dit spel: Speel dit NIET met kinderen die 1) niet zo goed Engels praten en 2) het punt van het spel niet weten/begrijpen. Elke keer stonden ze weer op om bijv. hun rechter voet op rood te zetten. Zo valt er natuurlijk niemand om en duurt het spel een eeuwigheid! We hebben nog geprobeerd uit te leggen door het goede voorbeeld te geven. Praatje Plaatje Daadje zoals ze dat op school noemde. Maar ook dit mocht niet baten. Dat noemen ze denk de taalbarrière ;) Dus de clou van dit verhaal: dit spel doen we niet meer!

Donderdag met dag en douw opgestaan om eindelijk naar Sabaan te gaan! Het wekkertje ging om 6:15 uur en wij stonden natuurlijk meteen met een grote glimlach op. Het is een eitje om hier zo vroeg op te staan. Lekker ontbijten en het inpakken van de auto’s en aanhang wagen konden beginnen. Heerlijk gevoel die vakantie stress dan ga je er echt zin in krijgen! Uiteindelijk stonden we allemaal klaar, Christa in een busje om te rijden en Krista in de auto om te rijden. Net toen we weg wilde gaan veranderde de plannen en besloten we zonder de auto te gaan. Ideaal!! Spullen en kinderen overgeladen naar de bus en gaan met de banaan. Krista lekker achterin en Christa achter het stuur! We zijn onderweg 2 keer gestopt. Even wat drinken en eten en natuurlijk een pie pie break. We gingen steeds verder de bergen in, voor het eerst dat Christa in de bergen ging rijden dus dat is natuurlijk wel even wennen maar het liep allemaal zo gesmeerd als snot op een deurknop! Onderweg wel een flinke bui gehad maar toen we aankwamen zo’n 5 uurtjes later was het heerlijk warm dus ideaal om een duik in het zwembad te nemen. Sabaan ligt op een berg en het uitzicht vanaf het zwembad is adembenemend… Wow! Zo iets hadden wij beide nog nooit gezien. Dat het bijna paradijs was is niks overdreven! Zie de foto’s.. maar dan nog, foto’s zijn nooit zo mooi als de werkelijkheid!

We waren verdeeld over 5 huisjes. Met alle meiden hadden wij nummer 20. We kregen de sleutel en gingen met z’n allen naar ons huisje kijken. Het zag er mooi uit. In de woonkamer stonden twee bedden die wij in beslag hebben genomen. De meisjes hebben we verdeeld over de twee kamers. Toen we helemaal gesetteld waren gingen we bij het zwembad en de trampolines kijken. De kinderen waren hier allemaal al aan het spelen. Ze vonden het geweldig. En wij natuurlijk ook. Krista ging lekker zwemmen en Christa heeft zich weer helemaal uitgeleefd op de trampolines;) We moesten tegelijkertijd de kinderen ook een beetje in de gaten houden. Want maar met z’n tweeën op de trampoline is toch wel erg moeilijk!

AnneMarie was ondertussen druk bezig met koken, en rond half 6 konden we aan tafel. We konden lekker buiten eten, de kleintjes op de grond en de grotere er in een kring omheen. Grote pannen eten stonden klaar en iedereen kon met z’n bordje langskomen. Je kon kiezen uit rijst of pap. De pap eten ze in het kinderhuis heel vaak. Het is een soort aardappelpuree maar dan wit. Heel veel smaak zat er niet aan, maar het was lekker met een sausje. Volgens Christa was het lekkerder dan rijst, maar Krista denkt daar toch anders over! Na het eten was het nog zo warm dat we nog wel even konden zwemmen. En daarna was het toch echt tijd om naar bed te gaan. Wat een kippenhok, al die meiden. ‘Mag ik dit, mag ik dat, waarom doe je dat, maar wat als er iets gebeurd, Ckrista kom is kijken, ze ligt in mijn bed, waar is m’n tandenborstel, nee niet doen’ enzovoorts enzovoorts. Toen ze allemaal goed en wel lagen ging Krista lezen en bidden in de ene kamer, en Christa in de andere. We hadden nog maar net de slaapkamerdeuren gesloten toen we erachter kwamen dat er maar 7 meiden in bed lagen terwijl we dachten dat het er 8 moesten zijn. Even ging er een schok van paniek door ons heen, maar toen we op ons briefje keken bleek dat we fout hadden geteld en dat 7 genoeg was! Tien minuten later kwam er alweer één uit bed om te zeggen dat er een hagedis in de kamer zat. Omdat we zelf niet van die helden zijn hebben we Timo er maar bijgeroepen om hem weg te halen. Toen de rust weer was teruggekeerd gingen wij lezen en zagen we tot onze grote schrik nog een hagedis, ditmaal boven ons eigen bed. Dus Timo maar weer opgetrommeld. De meiden sliepen al, dus we zijn even met Timo meegegaan naar hun huisje waar ze met alle jongens 30 seconds aan het spelen waren. We hebben even meegespeeld, wel moeilijk in het Engels, maar het was erg gezellig. Daarna was het ook voor ons tijd om naar bed te gaan.

Om 5 uur de volgende ochtend ging de eerste alweer naar de wc. Licht aan, deur open, veel lawaai, wij waren dus wakker. Maar tot 7 uur zijn we blijven liggen en toen gingen de meiden zich wassen en aankleden en wij gingen voor het ontbijt zorgen. De vorige dag hadden we voor iedereen een briefje geschreven met Merry Christmas erop. Toen de meiden het zagen vonden ze het erg leuk. Ja, het was tenslotte kerst, dus moesten we er ook maar iets bijzonders van maken! We aten: gehaktbal, ei en geroosterd brood. Heel raar om 8 uur ’s ochtends maar toch hadden we er wel trek in! We waren net klaar met eten toen er op de deur werd geklopt. Christa deed open en daar stond Thumelo (één van de oudere jongens) met een gitaar. We kregen een kerstserenade. We vonden het zo leuk dat we er een foto van hebben gemaakt.

Rond 9 uur gingen we, met boek, richting het zwembad. Daar hebben we tot een uur of 1 gezeten, gezwommen en gesprongen en daarna gingen we weer eten. Cornflakes dit keer. Je zou denken, wáárom cornflakes met kerst?! Maar de meiden mochten zelf kiezen en ze kozen unaniem voor de cornflakes! Toen alles weer was opruimt gingen we weer terug naar het zwembad waar we tot etenstijd hebben gezeten. AnneMarie had een kerstmaal voor ons klaargemaakt, het was heerlijk! Toen we aan de rijst en aardappels zaten dachten we toch stiekem wel even aan thuis. Tijdens het eten hebben we ons Zulu nog even bijgespijkerd, wat niet meevalt! Toch kunnen we nu een heel klein gesprekje voeren. Na het eten gingen we voetballen. Zuid-Afrika tegen Nederland. Natuurlijk deden wij vol enthousiasme mee! We hebben ons beste beentje voorgezet, maar helaas, het mocht niet baten.. Na deze wedstrijd ging iedereen weer in de kring zitten om naar het kerstverhaal van Rogier te luisteren. Hij deed het erg goed, in het Engels! Christa had precies hetzelfde verhaal in haar kalender zitten, dus zij wist al hoe het afliep! Na het verhaal zijn we ons bed gaan opzoeken.

Zaterdagochtend werden we weer erg vroeg wakker, door de meiden. Na het ontbijt vertrokken we naar God’s Window. Het was hele klim naar boven, maar het was de moeite waard! Het uitzicht was prachtig!! Toen we weer beneden waren hebben we nog een aantal souvenirtjes gekocht en daarna zijn we doorgereden naar een waterval. Ook dit was adembenemend! Daarna zijn we weer teruggereden naar Sabaan waar we nog even hebben gezwommen. ’s Avonds gingen we vroeg naar bed, want de volgende ochtend moesten we vroeg op.

Zondagochtend, 4 uur. De wekker ging, met pijn en moeite kropen we ons bed uit. Dit is geen tijd voor een Nederlander! Maar we moesten om half 5 bij de auto staan, want we gingen met z’n 12e naar het Kruger park!! Alle vrijwilligers en nog 4 oudere jongens. We hadden er erg veel zin in en waren heel benieuwd, dus dat maakte het vroege opstaan goed. Om kwart over 5 stonden we in een lange rij voor de poort. Er waren dus nog meer mensen zo gek om zo vroeg op te staan. Om 6 uur reden we het park in en na een paar minuten zagen we de eerste impala’s. Deze waren niet zo bijzonder als de eerst olifant die we een poosje later zagen. Dit was toch wel het hoogtepunt. Op een paar meter afstand stond de olifant langs de weg. Heel bijzonder, we konden hem bijna aaien;) Uiteindelijk hebben we impala’s, olifanten, giraffes, buffels, nijlpaarden, krokodillen, bavianen en andere apen gezien. We hebben prachtige foto’s gemaakt. Jammer genoeg lieten de leeuwen en luipaarden zich niet zien, maar gelukkig gaan we over een paar weken nog een keer! Soms was er iemand er heilig van overtuigd dat hij/zij een leeuw of luipaard zag. Maar bij nadere inspectie bleek het toch een steen of lege tak te zijn! Maar dit houdt het wel spannend! Het was een hele lange dag, maar toch hebben we er van genoten. Rond 7 uur waren we weer thuis.

’s Avonds hadden we een meidenavond. De meiden hadden er al heel lang naar uitgekeken. We deden een maskertje(met dank aan Willemieke en Ineke), nagellak, make-up, chocolademelk, toast, en foto’s. Al met al erg geslaagd, de meiden vonden het geweldig! Daarna allemaal snel onder de douche gedaan en naar bed. We maakten wat haast omdat we zelf ook erg naar ons bed verlangde!

Maandag, rise and shine, tijd om naar huis te gaan! Om 7 uur zaten we aan ons laatste ontbijtje. Daarna was het tijd om op te ruimen en schoon te maken. Op een of andere manier stonden er opeens 20 kinderen in ons huisje, dus schoonmaken viel niet mee! Maar het is toch binnen de tijd gelukt en na te hebben gekeken of we niks waren vergeten hebben we de deur achter ons dicht getrokken. Na met z’n allen te hebben gebeden voor een veilige reis naar huis zijn we vertrokken. Alle 3 de busjes weer vol met kinderen, AnneMarie, Jelvin en Christa achter het stuur, en daar gingen we. Het is allemaal goed gegaan, onderweg 2 keer gestopt en na 5 uur waren we weer thuis. Lekker! Na alles uitgepakt te hebben gingen wij naar onze kamer waar we 3 afleveringen van Dr. Quinn hebben gekeken. Daarna waren we erg moe dus gingen we naar bed. Lekker in ons ‘eigen’ bedje;)

We vinden het nu wel weer genoeg voor 2009 dus in 2010 horen jullie weer van ons! Doe allemaal voorzichtig met vuurwerk! Veel plezier met oud&nieuw, we zullen aan jullie denken!!

Veel liefs van ons!

p.s ik ben m'n camera vergeten dus foto's komen morgen of miss donderdag! hou de site dus in de gaten ;)

xx

• 29 December 2009 - 15:05

Karin:

nou jullie hebben het zo te lezen ontzettend leuk gehad,ben inderdaad zeer benieuwd naar de foto`s!!! tja rijst,pap en cornflakes is wel wel wat anders dan 2 keer gourmetten en 1 keer fonduen... haha maar ja ik heb dan ook geen krokodillen en apen gezien op m`n tweede kerstdag!! fijne dagen...veel plezier met oud en nieuw!

liefs

• 29 December 2009 - 16:39

De Harthoorns:

Zit ik Thiemen lekker te maken dat als mama uit is gelezen, hij foto's krijgt te zien, zijn ze de camera vergeten.....
    Nou ja, we wachten op jullie!!!
    Maar geweldig verhaal weer. Gaaf wat jullie allemaal zien en meemaken.
    Geniet van de jaarwisseling. Thiemen heeft zijn vuurwerk al binnen ( 60 sterretjes)

Liefs,

E-beth en haar mannen

• 29 December 2009 - 20:51

Ineke:

Zo te lezen hebben jullie heerlijk genoten!! Maar wel vermoeiend denk ik!! O, ben echt jaloers al die prachtige indrukwekkende beesten hebben jullie in het echt gezien!
    Fijn dat mijn chocolade masker van pas kwam :-)

Geniet er van!!
    Dikke kus

• 29 December 2009 - 21:51

De Toorntjes:

Wat een ervaringen doen jullie op zeg.
    Best spannend zo door de bergen rijden.
    Gelukkig zijn jullie weer heelhuids thuis gekomen.
    Wij wensen jullie vast een goede jaarwisseling toe, en tot volgend jaar!

• 31 December 2009 - 11:35

Eugerie En Jaap:

Hey meiden,

Wat een mooie verhalen elke keer! Erg leuk om jullie op deze manier te volgen!
    Heel veel plezier in het nieuwe jaar en geniet ervan!!

Groetjes

• 01 Januari 2010 - 20:24

Toorn-family :

Lieve Chris en Kris,

Wauw wat zal dat gaaf zijn, God's Window!! Staat bij ons absoluut in de top 3 bovenaan ons lijstje om de volgende keer te mogen bezoeken en nu zijn jullie er geweest!!! Wat heerlijk dat je de meiden met zulke (voor ons zo) simpele dingen kunt vertroetelen en verwennen. Dat is wel aan jullie over te laten ;-).
    Inmiddels zitten jullie alweer twee maanden in het mooiste land van de wereld...het aftellen gaat zo ongeveer al beginnen. Maar jullie hebben nog een prachtige rondreis in het verschiet.
    Lieverds wij wensen jullie de laatste drie weken bij jullie kindjes heel veel plezier en sterkte om dit zo bijzondere werk te doen!!! GENIET!!!

God bless!

Lieve groet,
    Kees, Willy, Lerato & Owami en óók van Betty en Nick, want die logeren hier.