We zijn er!!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu We zijn er!!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu

We zijn er!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Christa en Krista

02 November 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Dag fans:P

Hier weer een berichtje van ons uit het verre Zuid-Afrika. We zitten op dit moment in ons guesthouse in Pretoria. De reis is helemaal goed gegaan, het was lang, maar dat zijn we gelukkig alweer vergeten. Op schiphol werden we enthousiast uitgezwaaid:) De eerste vlucht was van Amsterdam naar Cairo. Dit duurde 4,5 uur, wat ons reuze meeviel! Toen we op Cairo geland waren was het 22 graden, niet verkeerd! Niet dat we er veel van gemerkt hebben, want we zijn ongeveer 2,5 minuten buiten geweest. Het was even zoeken waar we heen moesten. We werden erg bekeken door iedereen maar helpen, ho maar.. Uiteindelijk is het ons gelukt! Na 3 uur wachten wat we gevuld hebben met BurgerKing, Confessions of a Shopaholic (=film) en zoeken naar een pin automaat stapten we weer in het vliegtuig. Deze was wat comfortabeler dan de vorige, maar we moesten hier ook 9 uur in zitten! Tijdens deze vlucht leerden we wat meer over Chinezen..er zat namelijk een heel rijtje van deze mensen achter ons. Heel veel manieren hadden deze mannen niet. Luidruchtig hun neus op halen, geeuwen, en geluiden maken die we niet echt konden plaatsen. Maar gelukkig hebben we een paar uurtjes geslapen zodat we er niet 9 uur lang naar hebben moeten luisteren! Na 9 uur zat het er eindelijk op, we waren in Johannesburg!!! Daar werd ons paspoort uiteraard weer gecontroleerd, werd er gekeken of we geen koorts hadden, en haalden we onze koffers op. Daarna liepen we naar de aankomsthal. Hier stond een vrouw met een bordje 'van der Toorn' op ons te wachten. Ze wilde er erg snel vandoor, dus we denken dat ze al een tijdje op ons heeft staan wachten. We moesten een half uurtje rijden naar ons guesthouse. Onderweg vielen ons al wat dingetjes op. Er liepen mensen langs de snelweg, er zaten mensen op een vrachtwagen die 80 reed, bij het wachten voor en stoplicht liepen er bedelaars tussen de auto's door, en we hebben de eerste dieren gezien. Een giraffe en een zebra. Eerst zagen we veel bomen, met paarse bloesem, rood zand. En toen we een bocht om gingen zagen we opeens alleen maar gebouwen: Pretoria. Bij het guesthouse aangekomen, mochten we onze kamer bewonderen: een woonkamer, keuken, slaapkamer en badkamer, best groot dus. Toen we eenmaal gesetteld waren gingen we boodschappen doen. Ze hebben hier een Spar, dus lekker vertrouwd. We kozen voor de hollandse pot: Bloemkool met aardappels en kipfilet! We liepen nog wat onwennig over de straten. Overal werd constant getoeterd, en we wisten niet of de auto's zouden stoppen als wij bij het zebrapad overstaken. Terwijl we terug naar ons guesthouse liepen zagen we overal blauwe en oranje vlaggen uit auto's steken, en zaten er mensen aan de kant van de weg te bbq'en. Dit omdat er een rugbyfinale was. Nogal belangrijk hier. Van het feestgedruis hebben we weinig meegekregen omdat we vanaf half 10 in coma lagen. We hebben deze avond dus ook niks meer gedaan. Om kwart voor 9 schrokken we wakker, gelijk al verslapen op onze eerste dag!! We hadden bedacht om om 9uur aan het ontbijt te zitten, maar dat werd dus iets later. Na een vlug ontbijt gingen we naar een kerk hier dichtbij. De kerkdienst zou om 10uur beginnen, dus wij waren natuurlijk netjes op tijd. Dit in tegenstelling tot bijna alle afrikanen. Rond half elf begon de kerk terwijl er nog bijna geen mensen waren. Maar gelukkig stroomde het langzamerhand vol. De dienst begon met uitbundig zingen en dansen. anders dan dat we gewent zijn dus! Ook werden alle nieuwe mensen welkom geheten, ja ook wij! We werden toe gezongen door de dominee en kregen van alle kanten een hand. Er werd veel uit de Bijbel gelezen en ook veel gebeden. Als de mensen het met de voorganger eens waren riepen ze Amen of Halleluja. Ook was het een komen een gaan van mensen. Na de bijzondere dienst werden we bij de kerk op gehaald door Martie. Zij bracht ons naar Menlyn, een winkelcentrum. Groot, heeeel groot winkelcentrum! Na heel wat moeite eindelijk een telefoon gekocht! Voor belangstellende, ons nummer is: Christa 0027822292749 en krista 0027922292751. Om half 6 werden we weer opgehaald. Waarschijnlijk hebben we meer dan de helft nog niet eens gezien. Toen we terug waren in het guesthouse begonnen we aan onze maaltijd, weer nederlands! Lekkere boontjes met aardappels en wederom een kipfiletje! Laten we er nog maar van genieten voordat we rijst moeten gaan eten ;) haha. Morgen worden we opgehaald door de organisatie en gaat het werk beginnen! We zijn heel benieuwd, jullie horen hier snel meer over! We hopen dat we daar makkelijk op internet kunnen om jullie op de hoogte te houden!

veel liefs van Christa & Krista

• 02 November 2009 - 06:33

Arnoud En Ammerens :

Haha wat grappig wij hebben net ons verhaal erop gezet!!
    Klinkt goed allemaal!
    Jammer dat er geen bordje met 'de koning' erop was ;)!
    En... ga is heeeeel snel afrikaans eten! als je gaat doe het dan goed he:)!
    Veel plezier afrikaantjes!

• 02 November 2009 - 06:35

Cobie:

alstublieft dames!! en je moet niet met je email inloggen maar met je waarbenjij.nu dinges!

Liefs!

• 02 November 2009 - 07:05

Papa Van Der Toorn:

mat een mooie verhalen,veel sucuses vandaag ene... ik was die Pa van zondag

• 02 November 2009 - 08:56

Opa En Oma V.d.toorn:

Oei, twee ontdekkings-
    reizigers. Veel succes.
    Veel liefs van opa en oma
    van der toorn.

• 02 November 2009 - 09:18

Willemieke:

haha egt heeel leuk om jullie verhaal te lezen!!! succes met alles,
    xx

• 02 November 2009 - 10:18

Karin:

nou spannend hoor waar jullie morgen dan terecht komen!
    komt vast helemaal goed!
    ben heel benieuwd naar foto`s!!
    veel plezier!!

liefs

• 02 November 2009 - 10:21

Ineke:

Geniet ervan!!
    Ik zal eens even smssen, kijken of we contact kunnen krijgen!!
    Kus

• 02 November 2009 - 18:08

Gertrude:

hej! Leuk om jullie verhalen te lezen. Tis al een hele belevenis om er te komen;) succes met alles!!
    liefs truus

• 02 November 2009 - 19:46

Fam Harthoorn:

Jammer dat het geen Plus was, maar Spar is idd veilig en vertrouwd!
    Wauw nu al dieren gezien, gaaf hoor.
    Bijzonder die kerkdienst, had ik toch maar in jullie koffer gekropen, volgens mij gaat het allemaal heel gaaf worden.
    Ben benieuwd hoe jullie eerste werkdag is geweest.

Succes met alles!

E-beth en de rest

• 04 November 2009 - 20:44

Fam Lodder:

he leuk om te lezen hoe het bij jullie gaat.
    wel heel anders daar dan hier in het kleine waarder
    veel plezier en werk ze

fam lodder

• 04 November 2009 - 20:46

Corine Schimmel:

Hallo meisjes
    Fijn dat jullie op de plaats van bestemming zijn aangekomen
    Ja ja dat nederlandse etem kam echt niet hoor Chris,wat dacht je van bootie o.i.d
    Geniet van jullie tijd em ....ik wil foto's zien
    Liefs Corine S

• 05 November 2009 - 08:41

Willy:

Dag meiden,

Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Zooo herkenbaar ;-). En nu in Kriel. Ben ook zo benieuwd hoe het daar is en al die kindertjes. Misschien leren jullie daar ook nog wat vlechttechnieken, die je straks weer op onze kroeskoppies kunt toepassen ;-).
    Hier in NL is het echt herfst: veel regen, wind en donkere wolken. Jullie hebben het vast beter, een graadje of 25-30?
    Enne wat Corine S bedoelt: is boboti. Erg lekker! Maar bloemkool is ook zuid-afrikaans hoor, dat komt door al die buitenlandse invloeden van heel lang geleden. Kijk maar naar de plaatsnamen enne wat denk je van de taal?
    Meiden, het gaat jullie goed. Doe voorzichtig en geniet vooral!!

God bless!!

Veel liefs van Willy (en natuurlijk ook van Kees en de meiden)

• 05 November 2009 - 08:44

Nog Een Keer Willy:

ow trouwens, we verwachten jullie over 100 dagen natuurlijk met een prachtig afro-kapsel op Schiphol hoor!

Toedeloe!!!!

• 06 November 2009 - 18:33

Sanne:

Ik kan jullie verhalen helaas niet zonder jaloezie lezen! :p Wat fijn dat jullie het naar je zin hebben in het mooie Zuid-Afrika! En er gaat vast nog heel veel gaafs komen :) Jullie zijn toch nog niet bestolen he?! :S
    Vergeet niet te genieten!