Een groet uit Siberië;) - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu Een groet uit Siberië;) - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu

Een groet uit Siberië;)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Christa en Krista

20 November 2009 | Zuid-Afrika, Kriel

Lieve Allemaal!!
Weer even een update van ons vanuit Zuid Afrika! Jaja we zijn al weer 3 weken weg, dat gaat snel! Maar helaas moeten we melden dat het hier deze week echt enorm koud is geweest! De zomer is ver te zoeken! Dus het was werken met 2 vesten aan en een sjaal om. En nog was het wat aan de koude kant! Ook nu zitten we dik ingepakt achter de laptop. Helaas hebben ze hier geen verwarming. Dus lekker opwarmen met je voeten tegen de verwarming dat zit er niet in! Maar we laten de moed niet zakken, het word vast heeel snel weer mooi weer ;)

Zondag was onze ontgroening in de kerk ;) We gingen met een aantal kinderen uit het kinderhuis naar de kerk toe. Allemaal gezellig knus in een busje. We waren al gewaarschuwd dat je de eerste keer als je daar komt je je moet voorstellen. Voor de dienst begon kreeg de voorganger ons al in het oog en zag meteen dat we nieuwe waren. Hij kwam ons dus een hand geven en we konden ons meteen voorstellen. Toen de dienst begon, gingen we eerst zingen. Zoals wel meer dingen was dat heel anders dan dat wij gewend zijn! Iedereen gaat staan, klapt,zingt en danst mee! (misschien iets voor in bodegraven??) Toen was het tijd om alle nieuwe mensen in de kerk voor te stellen. Iedereen die voor het eerst kwam moest gaan staan. Gelukkig waren er nog meer dus stonden we niet alleen! Iedereen werd persoonlijk welkom geheten en daarna werd er geklapt. Dus ook wij kwamen aan bot, de voorganger wist onze namen al: Hij stelde ons voor als Christie 1 en 2. Christa moest nog even vertellen waar we vandaan kwamen en toen mochten we weer gaan zitten!

Er was ook avondmaal, en ook dit is net even wat anders! Eerst komen ze langs met een bakje waar stukjes cracker op liggen. Dan moet je wachten tot iedereen heeft en mag je het op teken van de voorganger eten. Daarna kwamen ze langs met hele kleine glaasjes met sap, daar moest je er dan 1 vanaf pakken en weer wachten op het teken van de voorganger. En bij de uitgang kon je dan je glaasje weer terug geven. Na de kerk gingen we zwemmen. Het was mooi weer en in de kerk was het erg warm geweest dus een afkoelende duik was niet verkeerd!

Dinsdagavond hadden we in de planning om een dans programma te kijken. Maar helaas dit ging niet door, want toen we in de woonkamer kwamen stond te tv al op voetbal afgesteld met een aantal jongens uit het kinderhuis voor de buis. We hadden dus verder geen inbreng meer in deze avond dus zijn we voetbal gaan kijken. Zuid Afrika tegen Jamaica. Als Zuid Afrika de kans had om te scoren maar dit op een of andere rare manier toch niet deed kropen de jongens in hun trui, uit schaamte voor hun land ;)
Donderdag ochtend hebben we weer lekker bij kunnen kletsen met onze achterban in Nederland!
’s Middags moesten we samen naar het jeugdcentrum in Kriel. Om 3 uur doen we daar altijd handenarbeid. We gingen slingers maken om het een beetje te versieren daar. Ze zijn altijd erg trots op het resultaat. Als ze dan een vlaggetje klaar hadden kwamen ze laten zien wat ze hadden gemaakt om te kijken of wij het mooi vonden! Na 1,5 uur moesten we toch echt opruimen wat een aantal kinderen wel jammer vonden. ’s Avonds konden we dan eindelijk ‘ons’ dans programma kijken! Met warme chocolademelk en een deken voor de tv was het goed te doen!

De spanning rondom Sinterklaas begint toe te nemen. De druk wordt steeds groter in huis. ‘Is je gedicht al af?’ ‘En hoe staat het met je surprise?’ ‘Wanneer gaan we cadeautjes kopen?’ ‘Hoe doen jullie dat, samen op een kamer?’ Haha, dit zijn de vragen waar iedereen mee rondloopt. Het gaat ons nog goed af, onze gedichten zijn bijna klaar. Nu de surprises nog, dat zal een moeilijker verhaal worden. We hebben nu al trek in onze kruidnoten die al bijna een maand in onze koffer zitten. De verleiding wordt steeds groter om deze open te maken. Nog 16 dagen…

Toen we vrijdagochtend wakker werden voelden we aan onze koude neuzen dat het weer Siberisch koud was. De moed om uit bed te komen hadden we dus ook niet. Pas om half 11 zaten we aan het ontbijt. Een beetje schaamte hadden we toch wel.
’s Middags gingen we mee naar de zondagsschool. Het was erg leuk, en ook nog best druk ondanks het slechte weer! De kinderen moesten touwtje springen om punten te verdienen. Wie het meest gesprongen had kreeg 3 punten! Toen was er een jochie die ging springen, maar halverwege zakte z’n broek af. Iedereen lachen natuurlijk, maar hij sprong gewoon door want hij wilde winnen!
’s Avonds was een hele bijzondere avond. We gingen weer naar de jeugd in Kriel. Er waren allemaal filmpjes opgenomen en die werden nu laten zien. Heel erg grappig, ook al was de helft in Zulu. Daarna moesten we in een groepjes aan elkaar vertellen wat we moeilijk vinden om over te geven aan God. Onze verhalen waren niks vergeleken bij die van hun. Zo jong, en dan al zo’n zwaar leven! Heel bijzonder dat ze zo open waren tegenover ons! Dit heeft ons erg geraakt!

Vandaag zijn we lekker vrij, dus we hebben ruimschoots de tijd om dit verhaal met jullie te delen!!
We willen Familie de Koning nog op hun hart drukken om vanavond, tijdens het sinterklaas spel, geen ruzie te maken en te denken om hun bloeddruk!
Het spijt ons heel erg te moeten zeggen dat we jullie eigenlijk nog niet echt missen. Maar dit is ook een goed teken, toch?! We houden wel van jullie en denken ook regelmatig aan jullie:)

Liefs van ons!

• 21 November 2009 - 10:23

Ammerens:

Ehmmm met jullie heb je het zeker niet over mij?
    hoe kan je mij nu niet missen:)
    ik mis jullie wel hoor!!
    Vind het leuk om jullie verhalen te lezen! klinkt goed allemaal.. enn gelukkig missen jullie sinterklaas niet, in australie kennen ze hem helaas niet.
    nou schatten mailen jullie nog even terug over skypen?
    veel plezier daar en zorg maar dat je ons wel gaat missen want ik wil jullie nog een keer terug zien! x

• 21 November 2009 - 10:48

Marianne Den Boon:

Hallo Christa en Krista

We hebben zitten genieten van de mooie fotos en het reisverslag.

Leuk wat jullie daar allemaal meemaken en zien

We wensen je nog veel mooie boeiende ontmoetingen en vooral ook Gods zegen

Liefs Marianne en fam

• 22 November 2009 - 18:02

Emma De Vries:

hoi krista en ckrista is het daar leuk het was erg leuk sinterklaas ik hoop dat alles goed gaat met jullie mijn knuffel komt er aan ik mis je al

veel plezier van emma

• 22 November 2009 - 19:38

Heej Afrikaantjes!

Ja, zo mogen we jullie inmiddels wel gaan noemen he. Jullie zijn al zo ingeburgerd en jullie missen ons niet eens! Nou, ik weet zeker dat er hier heeeeeel veel mensen zijn die jullie wel missen. Toen Lerato vanmorgen wakker was en uit bed kwam(en wij nog niet helemaal ;-)) zei ze dat ze naar Christa's kamer ging. Lache he!
    Nou super hoor, dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Enne...daar kan het slecht weer zijn, het zal niet zo herfstachtig zijn als hier in NL. Regen en storm, bah!
    Omdat het in ZA normaliter maar twee maanden echt koud is, heeft niemand verwarming (wel airco). Zelfs op het adoptiekantoor werkten met een jas en b

• 22 November 2009 - 19:38

Heej Afrikaantjes!

• 22 November 2009 - 19:40

Willy:

nog een keer. Zit weer veel te rap te tikken en dan gaat er wel ns wat fout.
    Maar daar werkten ze dus gewoon twee maanden lang met jas aan en handschoenen aan. Echt geen gezicht!

Lieve meiden, wij wensen jullie weer alle goeds voor de komende week en veel zon!

Enne...zijn er volgende keer weer wat fotooooootjes bij ;-)?

Veel liefs,
    Kees, Willy, Lerato en Owami.

• 23 November 2009 - 09:48

Ineke:

Hee meiden,

Mooi om jullie verslag weer te lezen!! Apart dat jullie eerst 2 vesten en sjaal om moeten en op zondag een verkoelende duik moeten nemen! Wel wisselvallig dan!!!

Sinterklaas was gezellig hoor!! Lekker stressen.

Fijn dat jullie het goed naar jullie zin hebben en ik kan het je vergeven dat je me nog niet mist!! :-)

Veel mooie momenten toe gewenst in de komende week!!

Liefs

• 26 November 2009 - 18:37

Peter En Karin:

ons niet missen...phoe :(
    na ja geniet er dan nog maar heel erg van want over 79 dagen moeten jullie het weer met ons doen :) dat duurt nog wel even!
    en fototjes zouden inderdaad wel leuk zijn ja!! fijn weekend alvast!

liefs

• 01 December 2009 - 11:09

Cor En Sonja:

Wat een leuke site, leuk om al jullie verhalen te lezen.