Een drukke week, dus een lang verhaal! - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu Een drukke week, dus een lang verhaal! - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu

Een drukke week, dus een lang verhaal!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Christa en Krista

21 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Kriel

Hallo Allemaal,

Ons verhaal was geëindigd op vrijdag ochtend met de barre weersomstandigheden. Eerlijkheidshalve moeten we bekennen dat we uiteindelijk veel te warm gekleed waren want toen de zon door kwam was het gewoon weer hartstikke warm. We hebben ons die vrijdag eerst met de kinderen vermaakt, buitenspelen, spelletjes e.d En om 3 uur begon de zondagschool. Voor ons was dit de eerste keer zondagsschool in Kriel. We waren dus erg benieuwd hoe het hier zou zijn. Het was een gezellige drukke boel. We begonnen eerst met zingen, in het Zulu. Dit zingen gaat samen met veel dansen. Dit was natuurlijk genieten om te zien. Wat een feest weten ze er van te maken! Na het zingen werd er een bijbelverhaal verteld, de kinderen zaten allemaal geboeid te luisteren. Want als ze volgende week de antwoorden weten dan kunnen ze een lekker snoepje verdienen, luisteren is dus wel de moeite waard.
’s Avonds was er helaas geen Jeugd. Dit vonden we best wel jammer want hier gingen we altijd met heel veel plezier naar toe. Dus ’s avonds hebben we gezellig met Eddie en Addie zitten praten.

Zaterdag hebben we eerst nog eventjes in de zon gezeten, maar om 10 uur gingen we al weg naar het centrum om chips te halen voor tijdens de film die we gingen kijken in het jeugdcentrum. We hebben heel de week tegen iedereen gezegd dat we film gingen kijken dus we hoopten op veel kinderen, vandaar ook dat we 100 zakjes chips kochten. Na wat technische problemen kon de film beginnen, groot en klein zat geboeid naar de film te kijken (the Reef). Na het uit delen van chips kwamen we er achter dat we én te veel hadden (zo’n 60 zakjes) en dat er binnen helemaal niet gegeten mag worden! Maar regels zijn er om verbroken te worden, toch? ;)

’s Avonds kwamen er een aantal jongens van het kinderhuis voetbal kijken. De volgende dag was Annemarie jarig dus moesten we de boel ook nog even versieren. Dit vonden de jongens allemaal wel erg grappig. Er werd ook van alles door Christa en Addie uit de kast getrokken, zo als pruiken, grote brillen en clowns neuzen. Toen we er een grote bende van hadden gemaakt vroegen we ons af of Annemarie hier wel blij mee zou zijn. Na wat kleine aanpassingen vonden we het er toch wel heel gezellig uit zien en kon het feest beginnen.

Zondagochtend mocht Annemarie eerst de kamer niet in omdat we allemaal haar reactie wel wilden zien. Toen ze eindelijk de kamer in mocht was ze blij verrast. Er lagen kadootjes op haar versierde stoel dus die ging ze uitpakken. Ze was erg blij met alles en kon niet ophouden om te bedanken. Daarna gingen we naar de kerk. In de kerk gingen 3 jongens van het kinderhuis dansen voor de verjaardag van Annemarie. Dit hadden ze geleerd van 1 van de oudere jongens, erg knap van ze! Na de kerk kwam iedereen van het kinderhuis taart eten. Na het taart eten gingen ze een optreden doen voor Annemarie, bijna iedereen ging dansen, zingen of iets anders doen waar ze goed in waren. We waren allemaal erg onder de indruk van al dat talent. Daarna mochten ze lekker gaan zwemmen want het was weer een warme dag. Krista heeft nog even geprobeerd om een aantal jongens te slim af te zijn met voetbal maar dat lukte niet, zelfs samen met Christa waren we er nog niet toe in staat. Wij beide hadden er op gerekend in het zwembad gegooid te worden, omdat Eddie en Addie het daar al een paar dagen over hadden. Maar ze durfden uiteindelijk toch niet, denken we! Toen het net weer over het zwembad ging hoefde wij niet meer op onze hoede te zijn.
’s Avonds gingen we met z’n allen eten en daarna nog 30 seconds spelen. Dit kan natuurlijk niet missen op een feest als dit. Eerst hadden we een Engels team en een Nederlands team, het Nederlandse team: Eddie Addie Christa en Krista won met gemak. Daarna hebben we nog een rondje met 3 teams gedaan, 1 Zulu team en 2 Nederlandse teams. We gingen allemaal nek aan nek en de emoties liepen ook dit keer weer hoog op. Regels die werden veranderd, gemene opmerkingen en ga zo maar door. Uiteindelijk moest het Zulu team eerder stoppen want het werd al laat. We besloten dus om het rondje af te maken zodat iedereen even veel aan de beurt geweest was. Nu ging het er om, we stonden gelijk en Wij ( Anke, Christa en Krista) mochten nog een keer. Dit was dus onze kans om te winnen. De 30 seconden gingen en de druk was zo hoog dat er niks goed uitgelegd werd en niks geraden werd. Gelijkspel. Eigenlijk nog niet eens zo heel slecht, zo konden we in ieder geval de lieve vrede bewaren .

Maandag begon onze dag wederom weer met een boek in de zon. ’s Middags in het jeugdcentrum waren niet zo heel veel kinderen. Op zich jammer maar aan de andere kant hebben we wel lekker met die kinderen kunnen spelen die er wel waren.
’s Avonds hebben we eerst een film gekeken en daarna een nieuw spelletje gedaan: duizenden. Eerste ronde won Addie met heel veel geluk en 2de ronde won Krista. Christa vond zich zelf ook wel een winnaar omdat ze van Addie had gewonnen. Een leuk spelletje, dus familie de Koning wie weet wil ik nog wel keertje een spelletje spelen thuis ;) ik beloof natuurlijk niks. Daarna hebben we nog een tijdje zitten praten. Het was eigenlijk de bedoeling om niet te laat naar bed te gaan maar uiteindelijk was het kwart voor 12 voor we naar bed gingen. (dit is heeeel laat voor Afrikaanse begrippen). Christa kon echter nog niet slapen dus die bleef nog even door kletsen toen we in bed lagen, toen ze geen antwoord kreeg hielt ze vanzelf op ;)

Dinsdag moesten we met 1 van de mama’s naar het centrum voor wat boodschappen wij waren met een minuut of 10 klaar dus gingen we buiten op de stoep aan ons onderzoek werken. We werden wel nagekeken door een aantal mensen, maar dat maakt ons natuurlijk niet uit! Het duurde een beetje lang dus we gingen ze maar even zoeken in het centrum maar ook toen konden we ze niet vinden dus zijn we maar weer buiten gaan zitten. Uiteindelijk kwamen ze toch wel naar de auto toe, eind goed al goed!
’s Middags in het jeugdcentrum hebben we een knutsel werkje gedaan. De kinderen vonden het erg leuk, het was al weer een tijd geleden dat ze geknutseld hadden in het jeugdcentrum. Het onweerde en regende heel hard dus we vonden het een beetje zielig om de kinderen op hun blote voeten en zonder jas naar huis te sturen.
’s Avonds hebben we weer het spelletje duizenden gedaan. We gingen nu wel vroeg naar bed want we moesten al weer vroeg op om naar het Cheetah park te gaan.

Woensdag ochtend kwart over 4 ging de wekker. We sprongen uit ons bed om aan te kleden en te gaan eten. We hadden al wel wat meer mensen verwacht in de keuken maar de rest liet zich pas na half 5 zien. Om precies 5 uur vertrokken we met Jan-Willem, Annemarie, Addie, Albert en wij 2tjes. We gingen naar Pretoria om het Cheetah park te bezoeken. Na zo’n 2,5 uur rijden waren we er. Om half 9 begon onze tour. Eerst mochten we een hok in om een cheetah te aaien en op de foto te gaan. Dit vonden we best wel spannend maar we zijn er nog steeds :D Daarna gingen in een safari auto langs wild dogs en cheetahs. Sommige zaten in een hok maar we gingen ook een gebied in waar ze rond liepen. Ze gaven ze dat eten zodat we mooie foto’s van dichtbij konden maken. Na zo’n 2 uur kwam er een einde aan onze tour. Het was erg leuk.
Daarna zijn we naar een grote souvernirwinkel geweest. Natuurlijk keken we onze ogen uit en wilden we alles wel kopen. Helaas liet ons budget dat niet toe, dus uiteindelijk hebben we een keuze gemaakt. Helemaal achterin de winkel stonden gigantisch veel opgezette dieren en dierenhuiden. Echt, zoveel hadden we nog nooit gezien! Het zag er allemaal prachtig uit, maar we vonden het ook wel zielig. Krista vond de giraffe helemaal geweldig, dus familie, wees maar blij dat die niet in haar koffer past! Nadat we alles hadden afgerekend gingen we naar de molen. Je zult denken: Dat is toch typisch Nederlands? Dat klopt. Het is ook opgericht door Nederlandse mensen. De molen is zo nep als het maar kan, maar we hebben er lekkere Nederlandse dingen, zoals kroketten en appeltaart, gegeten. Hierna begon de lange rit naar huis weer.
Toen we thuis waren zijn we verder gegaan met ons onderzoek. Addie kwam ons roepen voor de koffie. Toen we zeiden dat hij binnen mocht komen sloeg hij stijl achterover van wat hij zag. Zoveel rommel had hij nog nooit gezien, en hij zei dat z’n dochter heel blij met ons zou zijn. Hij ging dus gauw zijn camera halen om het vast te leggen. Eigenlijk kwam hij een dag te vroeg, want donderdag zouden we het gaan opruimen. Eerlijk gezegd niet omdat we dat wilden, maar omdat Mirjam, een nieuwe vrijwilliger, vrijdag komt. Zij komt bij ons op de kamer, dus we hadden geen keus;)

Onze kamer is nu dus netjes opgeruimd en Addie mag weer een foto komen maken ter vergelijking!
Vanavond gaan we naar het children choir. Daarin zingen een aantal kinderen van het kinderhuis. We zijn heel benieuwd hoe dit zal zijn. Maar hier later meer over;)

Liefs van ons!

• 21 Oktober 2010 - 14:27

Ineke:

Hee zus,

Je hebt nog nooit zoveel spelletjes gedaan :-)
    Begin je het leuk te vinden?? Veel plezier nog,geniet er nog even van!!

Liefs Ineke

• 21 Oktober 2010 - 18:56

Elsbeth En Boys:

He dames,

Jullie vermaken je dus weer uitstekend!
    Kijk maar uit, of jullie mogen van de kids niet meer terug naar NL.
    Kris; kun je vrijdagavond 5 nov. oppassen?

Tschüss

• 21 Oktober 2010 - 19:34

Jacco:

Mooie verhalen. Verzamelen jullie veel data (onderzoeksgegevens) over het reilen en zeilen in het jeugdcentrum? Jullie eigen verhalen zijn daar heel geschikt voor, maar misschien kunnen jullie ook een paar interviews doen? Niet teveel vragen stellen (dan beinvloed je als onderzoeker teveel de uitkomsten) maar de jongeren en/of volwassenen gewoon laten vertellen over wat zij van het jeugdcentrum vinden. Ik ben benieuwd!
    Hartelijke groeten,
    Jacco

• 24 Oktober 2010 - 19:24

Toorn-family:

Dag meiden!

Tjonge wat gaat de tijd snel he, nog een weekje en dan zijn jullie weer op nl-bodem! En volgens mij hebben jullie knalheet weer, heeeeeerlijk! Hier ist koud en de herfst heeft zn intrede gedaan, dus wees voorbereid!
    Nog een weekje lekker meelezen en genieten van jullie belevenissen. We missen alleen wel wat foto's hoor, dat krijgen we thuis zeker nog tegoed?!
    Zijn jullie trouwens al bij de kapper geweest, of gaat dat deze week gebeuren? Leuk kleurtje er doorheen, net als Lerato, knalrose!
    Lieve meiden, ik wens jullie (uiteraard namens mijn hele achterban) nog een superweek toe, geniet van de mensen, het mooie weer, kortom van Zuid-Afrika! Het is heel waardevol en bijzonder dat jullie dit nog een keertje zo mogen meemaken, je begrijpt wij zijn stikjaloers!!!
    Voor volgend jaar al vakantieplannen gemaakt ;-)??
    Maar zonder gekheid, het is ook heel bijzonder dat jullie op deze manier invulling geven aan jullie vakantie. Je had tenslotte ook voor een drie-weekse-strand-vakantie kunnen kiezen. Dus ook veel waardering van onze kant.
    GENIET!!

Tot volgende week!

Lieve groet,
    Kees, Willy, Lerato en Owami (die bijna 3 jaar is!).

• 27 Oktober 2010 - 16:52

Ammerens:

hee afrikan ladies!
    bijna weer naa huis he!
    geniet nog ff van de laaste daagjes.. xx

• 27 Oktober 2010 - 20:15

Carla:

Hoi Christa,

Wat een prachtige verhalen.
    Fijn dat jullie je zo op je plek voelen. Ik vind het heel bijzonder dat jullie samen dit ondernemen. Respect!!

Liefs van Carla, Arie en kids uit het gure Holland