Gezellige tijd in het kinderhuis - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu Gezellige tijd in het kinderhuis - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu

Gezellige tijd in het kinderhuis

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Christa en Krista

09 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Kriel

Hallo allemaal,

Daar zijn we weer met een nieuw verhaal! Zo als we al schreven hebben we woensdagmiddag inderdaad gezwommen met de kinderen van het kinderhuis. Helaas was de zon iets sterker dan we dachten en waren we de zonnebrand een klein beetje vergeten met als resultaat dat we een beetje rood zagen zo hier en daar. Maar dat gaat vanzelf weer over en dan worden we lekker bruin ;)

Na het zwemmen hebben we weer gezellig in het kinderhuis gegeten. Gelukkig mogen wij gewoon aanschuiven en hoeven we niet te koken. Want voor 40 mensen koken zien wij toch niet echt helemaal zitten. Na het eten werd er nog een voetbalwedstrijdje gespeeld op het veld. Christa heeft ook fanatiek mee gedaan op haar slippers. Maar aan haar verdedigingstechnieken heeft ze niet zo veel hier want de jongens zijn allemaal 100 keer beter! Na dit intensieve spelletje hebben we nog eventjes gerelaxt door een filmpje te kijken.

Donderdagochtend ging om kwart over 6 de wekker omdat we om 7 uur met drie kinderen naar de aidskliniek moesten. We waren wel een beetje zenuwachtig want we moesten zonder tomtom en met een getekende kaart de weg zien te vinden. Gelukkig hoefden we zelf niet te rijden want Aike, een andere vrijwilliger, die wilde dit wel graag. Na zo’n 2 uur rijden (zonder omwegen!) waren we bij de kliniek. We zagen al snel dat het veel drukker was dan de vorige keer dat wij daar waren en dat het dus een lange dag zou gaan worden. Als je een afspraak hebt dan krijg je geen tijd waarop je moet komen maar alleen de datum. Iedereen komt dus vroeg en dan moet je maar net geluk hebben. Het beleid is dat kinderen voor mogen, we waren dus erg in het voordeel.
Christa ging eerst medicatie halen van 2 kinderen, hier was het gelukkig heel rustig en kon ze gelijk naar binnen. Daar zat ze gezellig met een man in een klein kamertje, die haar toen ook meteen ten huwelijk vroeg! Het kan snel gaan tegenwoordig ;) Krista en Aike gingen de kinderen aanmelden, ze vertrouwde ons niet helemaal, 2 blanke met 3 donkere kinderen. Maar toen Krista had uitgelegd dat ze uit het kinderhuis van Mama Merie kwamen was het goed en mochten we buiten gaan wachten.

Gelukkig werden we al snel (na een uur) binnen geroepen door een dokter. Deze ging alle pillen tellen die nog over waren, en dat was heeeel veel werk. Ook ging hij de kinderen wegen en meten. We waren heel optimistisch, we dachten dat we hierna zo goed als klaar zouden zijn. Dit was dus helaas niet het geval, want deze dokter ging geen bloedprikken, daarvoor moesten we naar een ander dokter. Het duurde ruim 2 uur voordat we bij de andere dokter aan de beurt waren. Gelukkig hadden we onze mobiel bij ons waardoor de kinderen zich heel goed vermaakte. Na het bloedprikken zou je denken dat je wel bijna naar huis kan, maar dat was weer een optimistisch Nederlandse gedachte. We moesten nu wachten tot de medicatie van de kinderen uitgezocht was bij de apotheek. Na 2 uur wachten werden eindelijk de namen van 2 kinderen omgeroepen, helaas was er een misverstand over het derde kind. Voor hem hebben we ook nog een half uur gewacht, maar uiteindelijk bleek dat hij geen medicatie nodig had omdat hij nog genoeg had.

Tijdens het wachten hebben we veel zieke mensen gezien, mensen die bijna niet meer kunnen lopen omdat ze te zwak zijn door hun ziekte. Ongelooflijk dat er zo veel mensen zijn die aids hebben en dan zijn er ook nog de mensen die niet willen geloven dat ze ziek zijn en dus geen medicijnen gebruiken. Om half 4 konden we eindelijk weer richting huis.

Vrijdagochtend werden we om 8 uur in het kinderhuis verwacht. Er was heel veel brood gebracht en dat moest op en daarom gingen we wentelteefjes maken. Voor 35 mensen is dat een heel werk. Gelukkig hadden we hulp van een aantal kinderen! We probeerde ze wentelteefjes te laten zeggen maar voor vele was dit nog wel lastig. Na een lekker ontbijt zijn we gaan zwemmen, we hebben daar een aantal spelletjes gedaan tot het ging regenen en onweren. Daarom gingen we nog even een film kijken. Omdat we een laat ontbijt hadden gehad (om half 10) hebben we niet geluncht, dus rond 5 uur had iedereen wel heel erg trek. Toen kwam het nieuws dat Annemarie iets later kwam doordat ze twee jongens van het kinderhuis op moest halen omdat ze ergens langs de weg liepen. Deze jongens waren op vakantie geweest bij hun familie. De kinderen waren niet erg blij toen ze hoorden dat we later ging eten, en wij eerlijk gezegd ook niet. Gelukkig viel het allemaal erg mee en was iedereen weer heel blij dat de jongens weer thuis waren.

Inmiddels hebben we onze draai gevonden in het kinderhuis dus na het eten staan wij klaar met de tandpasta en twee tandenborstels van de kleinsten. De rest komt tandpasta bij ons halen. Nadat iedereen zijn tanden had gepoetst had Jan-Willem twee spelletjes waarmee we ons tot 9 uur hebben vermaakt. Daarna ging iedereen naar bed en wij ook.

Zaterdag waren we om half 8 in het kinderhuis. We waren zo slim geweest om alvast brood als ontbijt te nemen omdat ze in het kinderhuis pap eten wat er nou niet zo heel smakelijk uitziet. Na het ontbijt en tandenpoetsritueel hebben we de handen uit de mouwen gestoken om het kinderhuis weer spik en span te maken. Toen dat was gebeurd was het lunchtijd en daarna gingen we wederom zwemmen! Eigenlijk waren wij niet van plan om te gaan zwemmen. Maar Christa was zo handig om voor te stellen om een spelletje te doen waarbij je uiteindelijk in het water beland.. Je staat in een kringetje en moet de bal hoog houden, degene die de bal als laatst aanraakt voordat deze op de grond beland moet steeds iets in het water doen. Eerst je ene hand dan de andere, daarna omstebeurt je voeten, vervolgens je hoofd en als laatste helemaal. Dus als snel moesten ook wij er aan geloven en trokken we toch onze bikini maar aan.

Rond 4 uur was iedereen het zwemmen wel zat en hebben we met de kleintjes wat spelletjes gedaan en boeken voorgelezen. Toen was het alweer tijd om te gaan eten. De grote pannen met rijst en saus stonden alweer klaar. Annemarie had speciaal voor ons een pannetje heerlijke aardappels gekookt . Dit omdat we al 4 dagen rijst hadden gegeten en ze weet dat wij daar niet dol op zijn. Eerst dachten we dat het veeel te veel was, maar uiteindelijk hadden we maar een halve aardappel over, het smaakte heerlijk!! Na het eten en de afwas hebben we met de kinderen op het veld gespeeld. Daarna was het voor de kleintjes tijd om naar bed te gaan. Hun tanden waren al gepoetst dus moesten ze alleen nog naar de wc en hun pyjama aan. Na een kus en een knuffel gingen ze lekker slapen. Ze hebben vandaag allemaal een nieuw kussen en een waterproof matrasbeschermer gekregen, dus dat slapen zou zeker lukken. De nieuwe kussens waren zeker nodig want de oude waren te vies om op te slapen!

Zondagochtend gingen we eerst even helpen in het kinderhuis waarna we ons gingen omkleden voor de kerk. We hadden zin om weer naar de kerk te gaan! Jammer genoeg was pastor Joe, de vaste dominee, er niet. We kwamen veel bekenden tegen en we vonden het leuk om iedereen weer te zien. Het was weer als vertrouwd. Na de kerk hebben we lekker koffie gedronken met een Nederlandse sprits erbij. Daarna gingen wij kijken of we konden helpen in het kinderhuis te gaan. Het ging jammer genoeg regenen en onweren dus na wat spelletjes vonden de kinderen het, voor de verandering, weer eens tijd voor een film;) De kinderen vinden het dan heerlijk om bij ons te zitten en er zijn er al veel bij ons op schoot in slaap gevallen.

Vanaf vandaag is Mama Rose weer terug dus gaan wij in het jeugdcentrum werken. We vonden het heel erg leuk om de afgelopen week in het kinderhuis te werken. We hebben een sterkere band opgebouwd met de kinderen die voor ons heel waardevol is!

Veel liefs uit het zonnige Zuid-Afrika!!

• 09 Januari 2012 - 09:31

Annet:

Ben blij dat het goed gaat en dat jullie het weer naar jullie zin hebben! Geniet ervan schatjes!

• 09 Januari 2012 - 09:48

Ineke:

Hee Krista en Christa, leuk om jullie belevenissen weer te lezen! En wel schokkend denk om te zien hoeveel kinderen daar zo ziek zijn aan aids. Heftig hoor! Maar door de verhalen heen is goed te lezen dat jullie genieten!! Ga daar vooral mee door!! Heel veel plezier nog.

Liefs Ineke

• 09 Januari 2012 - 10:12

Marijke:

Ahh heb jullie net gemist op FB! Maar door dit verhaal weet ik gelukkig hoe het allemaal gaat daar. Geniet van alles en tot over een paar weken!
    Liefsss

• 09 Januari 2012 - 10:34

Karin:

voor 40 man koken is toch niks als je voor het hele dorp oliebollen en kibbeling kan bakken hihi! klinkt allemaal super en gezellig. wast goed dat jullie daar zo hard werken.. nu weer naar het jeugcentrum,dat zal ook wel weer leuk worden ik ben benieuwd.
    veel plezier.

kus

• 09 Januari 2012 - 10:54

Bart De Romph:

Hey beide,

KLinkt goed!! veel plezier nog!!
    Ik hoop dat je elektrische dekentje ook kan "coolen":p

Gr. Bart

• 09 Januari 2012 - 12:28

Gerrinda:

Hee meiden! Wat een gave verhalen weer! Ik wist eerst niet dat jullie weer jullie reisverslagen op internet zetten. Maar gisteren liet Pieter mij bij de kerk jullie eerste blog lezen op zn mobiel! Erg leuk om te lezen! Genietse verder, maar dat komt helemaal goed zo te zien!

Nee idd Karin, na het bakken van 855 oliebollen... is niets meer te veel toch! haha

Liefs Gerrinda

• 09 Januari 2012 - 13:09

Corine Schimmel:

Geniet van jullie verhalen,leuk om jullie zo te volgen
    Fijn dat jullie het naar de zin hebben en dat je je thuid voelt,dat is heel wat waard!
    Ik wens jullie een goede tijd toe en kijk met spanning uit naar jullie verhalen

Heel veel liefs en Gods zegen toegewenst voor het werk wat jullie doen

• 10 Januari 2012 - 11:00

Jacco:

Hoi Krista en Christa,

Gewledig om te lezen wat jullie allemaal doen voor de kinderen! Het lijkt me best heftig, maar als je daar bent, zal het waarschijnlijk wel snel wennen. Je kunt moeilijk je hoofd afwenden.
    Jullie weten in ieder geval van aanpakken en gecombineerd met een flinke dosis liefde voor de kids en niet te vergeten humor, maken jullie er iets moois van! Let op jezelf en elkaar en geniet!

• 10 Januari 2012 - 12:12

Ammerens:

Leuk, niet teveel zonnen he dan worden jullie veel te bruin!!!;)

• 14 Januari 2012 - 22:13

Thom:

Hee Christa en Krista,

Goed om jullie verhaal te lezen. Hard werken maar ook erg genieten, lijkt mij. Succes met het werken in het jeugdcentrum en op de zondagsschool. Ook leuk om daar weer te zijn lijkt mij! Hier is alles nog rustig hoor, dus maak je maar niet druk Krista.

Groetjes Thom