Chaos in het jeugdcentrum - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu Chaos in het jeugdcentrum - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Christa en Krista - WaarBenJij.nu

Chaos in het jeugdcentrum

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Christa en Krista

16 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Kriel

Sauwbona everyone,

Zoals we maandag schreven zijn we die dag voor het eerst naar het Jeugdcentrum gegaan. Mama Rose was erg verrast dat we opeens achter haar stonden! Het was erg leuk om haar weer te zien. De kinderen waren nog een beetje verlegen, en sommigen heel erg verbaast dat we er weer waren. Ook waren er veel nieuwe kinderen. We hebben deze dag met de kinderen gespeeld en gepraat en al snel was het alsof we nooit weggeweest waren! Wat ons heel erg verbaasde was dat de knutsels die wij vorig jaar, en zelfs het jaar daarvoor hadden gemaakt, er nog hingen!! Zelfs ons allereerste knutselwerkje, die we begin november 2009 met de kinderen hebben gemaakt, konden we nog bewonderen. Tijd voor verandering dus;)

Maandagavond gingen we, zoals elke avond deze week, eten in het kinderhuis. Omdat we nu overdag niet meer in het kinderhuis zijn, vinden we dit erg gezellig. Na het eten hadden we een leuk nieuwtje voor de meisjes. We riepen ze alle 6 bij elkaar en vol verwachting keken ze ons aan. Christa begon met: ‘Do you want to…’ en Krista maakte de zin af met: ‘..clean our room??’ Deze vraag beantwoorden ze met luid gejuich, iets wat we natuurlijk niet hadden verwacht;) Toen we eindelijk boven het gejuich uit konden komen konden we ze duidelijk maken dat het om een sleepover ging. Hier waren ze, zo mogelijk, nog blijer mee!! Ze juichten, sprongen, en dansten om ons heen en konden niet wachten tot het woensdag zou zijn.

Dinsdagochtend stonden we om 11 uur paraat in het jeugdcentrum. Al snel was het weer lekker druk. ’s Middags om 3 uur zouden we een craft gaan doen maar hierover was een beetje verwarring ontstaan. Dit kwam doordat ons aankondigingsbriefje van 2 jaar geleden er nog steeds hing. Hierop stond dat we op donderdagmiddag craft zouden hebben, en vandaag was het natuurlijk dinsdag! Daarom besloten we de craft op donderdag maar weer te doen! Ondanks de verwarring waren er alsnog zo rond de 50 kinderen, erg leuk dus!

En toen was het alweer woensdag, we zijn hier nu al een week! Omdat het vakantie is waren we nu weer om 11 uur in het jeugdcentrum. Na lekker te hebben gespeeld, gepuzzeld en spelletjes te hebben gedaan met de kinderen was het om 3 uur tijd voor chairdance. Het was heel erg druk dus het duurde even voordat iedereen op zijn plek zat maar uiteindelijk kon het spel beginnen. Na het vier keer te hebben gespeeld vonden wij het wel tijd voor iets anders, want als we het aan de kinderen zouden overlaten dan zouden we het nog uren doen! Nu was stopdans aan de beurt. Omdat het heel erg warm was besloten we om met z’n allen naar buiten te verhuizen. Het was voor ons nogal moeilijk om te zien wie er als laatste stopte met dansen dus iedereen moest gaan zitten wanneer de muziek uit ging. Het bleek dat het nog steeds helemaal niet makkelijk was om te zien wie er als laatste zat, want iedereen liet zich gewoon vallen. Iedereen wilde heel graag winnen, want er was snoep te verdienen, dus de gemoederen liepen vaak hoog op. Het was heel erg warm, dus na dit spel een aantal keer gespeeld te hebben vonden we het tijd voor een waterspelletje! Drip, drip, splash.. de kinderen kenden het spel nog van vorig jaar, dus we hoefden niet veel uit te leggen. Alle shirtjes gingen uit en iedereen was er klaar voor! Ook wij deden maar al te graag mee want het zweet kroop waar het niet gaan moest;)

’s Avonds was het dan eindelijk zover… de Sleepover!! Rond zeven uur kwamen de meiden met hun slaapspullen. Ze hadden er allemaal heel erg veel zin en waren benieuwd wat we gingen doen. Als eerste kregen we een poster met daarop geschreven hoe blij ze waren dat we dit voor hen deden, heel lief! We begonnen daarna met een voetenbadje. We zouden hun nagels gaan lakken, dus de voeten moesten wel schoon zijn;) Toen iedereen helemaal schoon was begonnen we met een masker. De meiden vonden het helemaal geweldig en als kers op de slagroom kregen ze ook allemaal nog een stukje komkommer op hun ogen, ‘just like it is in the movie’, was wat ze zeiden! Na wat foto’s was het tijd om het masker er weer af te halen. Daarna waren de nagels aan de beurt. Al snel kwamen we er achter dat we het beter zelf konden doen, want als we ze hun gang lieten gaan zat de nagellak overal. Toen iedereen gelakt en versierd was gingen we een film kijken. De chips die we neerzetten was binnen 10 minuten op. We hebben Cinderella Story en Step Up gekeken, en allebei de films hadden ze nog niet gezien. Tijdens de tweede film begonnen we wel moe te worden, dus sommige stukjes hebben we gemist. De meiden bleken echter nergens last van te hebben! Toen de tweede film was afgelopen was het 1 uur en vonden we het wel tijd om te gaan slapen omdat we uit ervaring weten dat de meiden de volgende ochtend alweer erg vroeg wakker zouden zijn en daarmee wij dus ook.. We hadden niet echt verwacht dat we heel lekker zouden slapen want we lagen op de bank, maar het viel alles mee! Rond half 8 werden we wakker en tot onze verbazing sliepen de meiden nog! Zelfs toen we gingen opruimen en afwassen werden de meiden niet wakker. We gingen dus maar aankleden en wachten tot ze eindelijk wakker werden. Om half 9 kwam er iemand van het kinderhuis zeggen dat de meiden moesten komen eten. Met veel moeite sleepten ze zich uit bed.

Ondanks de sleepover moesten we deze dag gewoon weer aan het werk. Om 11 uur waren we in het jeugdcentrum. Voor vandaag stond er weer een knutselwerkje op het programma. We hadden iets makkelijks verzonnen dat de kinderen allemaal zelf konden doen: een kaart maken. De hele dag vroegen de kinderen hoe laat we met de ‘craft’ zouden gaan beginnen en om 3 uur was het dan eindelijk zo ver. We hadden de tafels en stoelen klaargezet en gingen toen alle spullen halen. Toen we terug kwamen schrokken we wel een beetje toen we al die kinderen zagen. Zoveel waren er nog nooit bij een ‘craft’ geweest! Vol goede moed begonnen we en we waren blij dat we zoveel spullen mee hadden genomen. Want, zo telden we, er waren er in totaal 80!! Gelukkig hielp Mama Rose ons en legde zij in het Zulu uit wat de bedoeling was. Het was een chaos, het zweet stond op onze ruggen maar toch is alles goed gekomen en gingen de kinderen blij naar huis. En ook wij waren blij dat de dag voorbij was;)

Vrijdagochtend kwamen we pas om 9
uur uit ons bed, dit is laat voor Afrikaanse begrippen! Na een lekker ontbijt gingen we alle spullen bij elkaar zoeken om die middag film te kijken met de kinderen. Even waren we bang dat het niet door kon gaan want er was geen geluidsbox. Maar gelukkig hielp Ingmar ons uit de brand! Bepakt en bezakt met laptop, beamer, geluidsbox, film en chips reden we naar het jeugdcentrum toe. Toen we daar aankwamen stonden er gelijk 10 kinderen klaar om ons te helpen met het dragen van de spullen. Om half 3 zetten we de film ‘Daddy daycamp’ aan. Het begin van de film heeft niemand gevolgd want iedereen praatte door elkaar heen en daarbij kregen ze ook nog chips. Maar uiteindelijk werd het toch stil en moesten de kinderen erg lachen om de film. Na de film was het alweer tijd om het jeugdcentrum dicht te doen. Wij, inmiddels alweer ervaren in het vegen met een Afrikaanse bezem, maakte de kamer schoon en gingen daarna op weg naar huis. Toen we thuis waren was het tijd om te eten en, zoals elke dag deze week, aten we in het kinderhuis. De kinderen zijn altijd erg blij als we komen en wij vinden het erg gezellig om daar te eten. Na het eten hebben we nog even met de kinderen op het veld gespeeld en gekeken naar de voetbaltalenten onder de kinderen en daarna gingen we naar bed.

Zaterdag stond Bingo op het programma. Uit Nederland hebben we een hele tas vol met speelgoed meegenomen dus deze kwam nu goed van pas. Na het, naar ons idee, duidelijk te hebben uitgelegd, begonnen we. Blijkbaar waren we niet zo duidelijk als we dachten want sommige kinderen hadden alleen de nummer op de bovenste rij, waar we deze beurt voor speelden, aangekruist. Er ontstond dus enige verwarring maar gelukkig was het al snel helemaal duidelijk. Krista las de nummers op en Christa zat aan een tafel waar vier kinderen zaten die eigenlijk nog geen cijfers konden lezen, ze had het dus druk zat! De eerste ronde ging alles goed en had er telkens maar één kind bingo. Dit was de tweede ronde helaas wel anders. We begonnen met de bovenste rij, vervolgens de bovenste en onderste rij en daarna de bovenste, onderste en rechter rij. Tot die tijd ging alles goed.. Maar toen gingen we over op de volle kaart. Waarschijnlijk had niemand echt op zitten letten want opeens had iedereen bingo. En dan bedoelen we echt iedereen! Er waren misschien een stuk of 5 kinderen die een valse bingo hadden maar de rest had waarschijnlijk zitten slapen en waren er opeens achter gekomen dat ze bingo hadden. Opeens stonden alle kinderen bij onze tafel en waren we het overzicht helemaal kwijt!;) Iedereen mocht een prijsje uitzoeken en gelukkig hadden we er precies genoeg. Alleen hadden we nu niks meer over voor de derde ronde, dus de bingo was wat vroeger afgelopen dan we hadden gedacht. We hebben hiervan geleerd voor de volgende keer: dan nemen we gewoon een zak snoep mee en mag alleen de eerste die bingo zegt een prijsje uitzoeken en krijgt de rest een snoepje!

’s Avonds aten we weer een keer thuis in plaats van in het kinderhuis. Lekker patat, zoals dat hoort op zaterdag;) Na het eten stond de vaat weer voor ons klaar en toen we die eindelijk hadden gedaan gingen we een film kijken. Om half elf gingen opeens alle lichten uit. Gewapend met onze mobiel gingen we op pad om te kijken wat er aan de hand was. Het bleek dat de stroom op was. Hier moet je namelijk je stroom ‘opwaarderen’, en dat was Annemarie vergeten. We waren dus gedwongen om te gaan slapen.

Zondagochtend gingen we naar de kerk. We hadden er zin in want we zouden Pastor Joe en zijn familie weer zien. Aan het begin van de dienst vragen ze altijd wie er nieuw zijn in de kerk of wie er een tijd niet zijn geweest. Omdat wij er vorige week ook al waren voelde we niet de behoefte om op te staan, ondanks alle aanmoedigingen van Anke. Gelukkig zei Joe er ook niks over. Na een mooie dienst gingen we naar Joe toe om hem gedag te zeggen.
Het was een hele warme dag, dus na de kerk gingen we al snel heerlijk in de zon zitten. Dit hebben we eigenlijk de hele middag gedaan. Om half 4 kwamen de kinderen van het kinderhuis om te zwemmen en natuurlijk hebben wij dat ook even gedaan. Daarna hebben we heerlijk aardappels met bloemkool en biefstuk gegeten. Het smaakte extra lekker na alle rijst en pap in het kinderhuis! Na het eten gingen we nog even naar het veld waar de kinderen aan het spelen waren. Daarna hebben we een film gekeken en zijn toen snel gaan slapen omdat we de volgende ochtend alweer vroeg op moesten.

Vanmorgen ging om 7 uur onze wekker. We moesten namelijk om 8 uur in het jeugdcentrum zijn, want Samu, een meisje van de jeugd, gaat ons haar vlechten. Nu we dit verhaal schrijven zitten we bij Samu thuis en wordt het haar van Krista gevlochten. Waarschijnlijk is Christa morgen aan de beurt. We zijn benieuwd hoe het er deze keer uit zal zien, een foto volgt!!

Bedankt voor al jullie lieve reacties! Tot volgende week!

Liefs xx van ons

• 16 Januari 2012 - 15:19

Ineke:

O jee, is het weer zover :-)!! Jullie haar in de vlechten :-)!! Zo te lezen hebben jullie het goed naar jullie zin en vliegt te tijd volgens mij voorbij?! Geniet er nog lekker van! Heerlijk al die kinderen om jullie heen waar je veel voor betekenen kan!! Veel zegen nog en tot snel in NL!!

Hier nog alles rustig :-).

LIefs Ineke

• 16 Januari 2012 - 15:50

Karin:

ja leuk!! vlechten!!
    jeetje wat een verhaal weer zeg :-)
    maar wel super leuk om te lezen!!
    jullie zijn wel echt druk met de kids zeg, wel heel leuk! zit er ook nog een uitje of zo in de planning? of elke dag hard werken? veel plezier nog!

• 16 Januari 2012 - 17:51

Miranda:

Wat fijn dat jullie het zo leuk hebben!!! Geniet ervan !!! Ben benieuwd naar jullie haren....liefs miranda

• 17 Januari 2012 - 06:03

Toorn Uut Niekarrek:

dag meiden,

wat een heerlijk verhaal weer!!! heel veel respect dat jullie een strandvakantie hebben ingeruild voor het zwembad..haha, gekheid!behalve zwemmen doen jullie nog superveel gave dingen met de jeugd. jullie maken voor die kids het verschil en je ziet het wordtbgewaardeerd, want er komen er steeds meer.
    zondagmorgen zaten we ook n btje met 1 been in za, we waren bij n doopdienst van vrienden van ons die onlangs hun dochter uit za hebben opgehaald en er werd uit de za-bijbel gelezen. supergaaf natuurlijk!
    nou meisjes, geniet van alles daar en vooral van die prachtige kinderen!!!!
    wij genieten op afstand met jullie mee!

Liefs,
    kees, willy, lerato en owami.